Las competencias digitales en el desarrollo profesionalun estudio desde las redes sociales

  1. Estrada-Molina, Odiel 1
  2. Guerrero-Proenza, Rey Segundo 2
  3. Fuentes-Cancell, Dieter Reynaldo 3
  1. 1 Dpto. Informática, Facultad de Ciencias y Tecnologías Computacionales, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba
  2. 2 Centro Nacional de Educación a Distancia, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba
  3. 3 Dpto. Ciencias Sociales, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba
Revista:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Ano de publicación: 2022

Número: 23

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/EKS.26763 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Education in the knowledge society (EKS)

Resumo

Research shows that using digital social networks for educational purposes contributes to the development of digital skills. The paper aims to determine the effect of the redesign of the virtual course Technologies and training methods in the Network offered at the University of Informatics Sciences of Cuba in developing the digital skills of its enrollees. Given the mixed nature of the research, a quasi-experimental design was carried out with a control group (n = 21) and an experimental group (n = 22). Forty-three professionals participated, all enrolled in the Master of Virtual Education offered by this university. Kolmogorov-Smirnov statistical tests and techniques, Student's t-test, effect size (Cohen's d), and effect estimation using r was used; in-depth interviews were also applied. The experimental group evidenced a more significant digital competence development in the virtual course after its redesign. Their difference is significant at a 95% confidence level (? = .05). It is concluded that the integration between informal learning spaces environments (virtual courses on learning platforms) and informal (activities in and from the ResearchGate and LinkedIn social networks) is achieved with higher levels of digital competence development. The primary use of ResearchGate allowed those enrolled to locate relevant information, evaluate it, organize it, and exchange it with its authors. The interaction "experimental group" with data and scientific information of different formats present in ResearchGate and LinkedIn allowed diversifying the didactic orientations of the learning activities.

Referencias bibliográficas

  • Barrera, E (2016). Web 2.0 para la gestión eficiente del conocimiento del profesional sanitario: aplicación práctica y estrategia docente. Gestión y evaluación de costes sanitarios, 17(3), 287-301.
  • Carreño, E., Frías Montoya, J. A., & Travieso Rodríguez, C. (2018). El papel de las profesoras e investigadoras de la universidad de Salamanca en la difusión de su producción científica. Análisis de ResearchGate y Academia.edu. En Investigación y género. Reflexiones desde la investigación para avanzar en igualdad: VII Congreso Universitario Internacional Investigación y Género (pp. 108–129). SIEMUS.
  • Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Carvalho, I. S., Tejada, J., & Pérez, K. V. (2019). Formación docente para la educación a distancia: la construcción de las competencias docentes digitales. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 24(51), 69–87. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v24i51.1296
  • Chomon-Serna, J. M., & Busto-Salinas, L. (2018). Science and transmedia: A binomial for scientific dissemination. The Atapuerca case. El Profesional de la Información, 27(4), 938-946. http://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.22
  • Citrome, L. (2015). My two favourite professional social networking sites: LinkedIn and ResearchGate - how they can help you, or hurt you. International Journal of Clinical Practice, 69(6), 623- 625. https://doi.org/10.1111/ijcp.12681
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. (2nd ed.) LEA.
  • Costa, C. (2015). Outcasts on the inside: academics reinventing themselves online. International Journal of Lifelong Education, 34(2), 194-210. http://doi.org/10.1080/02601370.2014.985752
  • de Haro, J. J. (2009). Algunas experiencias de innovación educativa. Arbor, 185(Extra), 71–92. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.extran1207
  • Díaz-Arce, D., & Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120–150. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
  • Ferrari, A. (2013). A framework for developing and understanding digital competence in Europe. IPTS Reports. European Comision.
  • Fuentes-Cancell, D. R., Estrada-Molina, O., & Delgado-Yanes, N. (2021). Las redes sociales digitales: una valoración socioeducativa. Revisión sistemática. Revista Fuentes, 1(23), 41–52. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.11947
  • Galindo, F., Ruiz, S., & Ruiz, F. (2017). Competencias digitales ante la irrupción de la Cuarta Revolución Industrial. Estudos em Comunicação, 25(1), 1-11.
  • Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer.
  • Gonzalez-Hernando, C., Valdivieso-León, L., & Velasco-García, V. (2020). Estudiantes universitarios descubren redes sociales y edublog como medio de aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 223-239. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24213
  • Grande-de-Prado, M., Cañón-Rodríguez, R., García-Martin, S., & Cantón-Mayo, I. (2021). Competencia digital: docentes en formación y resolución de problemas. Educar, 57(2), 381–396. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1159
  • Grotz, S (2020). Identidad digital y redes sociales académicas. Perspectivas: Revista Científica de la Universidad de Belgrano, 3(2), 88-105.
  • Guillén-Gámez, F. D., Mayorga-Fernández, M. J., Bravo-Agapito, J., & Escribano-Ortiz, D. (2020). Analysis of Teachers’ Pedagogical Digital Competence: Identification of Factors Predicting Their Acquisition. Technology, Knowledge and Learning, 26(3), 481–498. https://doi.org/10.1007/s10758-019-09432-7
  • Hernández-Carranza, E. E., Romero-Corella, S. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2015). Evaluation of Digital Didactic Skills in Massive Open Online Courses: A Contribution to the Latin American Movement. Comunicar, 22(44), 81–90. https://doi.org/10.3916/c44-2015-09
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.
  • Iniesta, I., Segura-Anaya, A., & Mancho-De la Iglesia, A. C. (2020). Las competencias digitales como recurso intangible en la empresa. Revista Prisma Social, (29), 155-171.
  • INTEF. (2017). Marco común de competencia digital docente. https://bit.ly/35st1jD
  • Johnson, L., Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report 2016 Higher Education. The New Median Consortium.
  • Jordan, K. (2015). What do academics ask their online networks? Proceedings of the ACM Web Science Conference (WebSci ’15). Oxford, United Kingdom.
  • Jordan, K., & Weller, M. (2018). Academics and Social Networking Sites: Benefits, Problems and Tensions in Professional Engagement with Online Networking. Journal of Interactive Media in Education, (1). http://doi.org/10.5334/jime.448
  • Konttila, J., Siira, H., Kyngäs, H., Lahtinen, M., Elo, S., Kääriäinen, M., Kaakinen, P., Oikarinen, A., Yamakawa, M., Fukui, S., Utsumi, M., Higami, Y., Higuchi, A., & Mikkonen, K. (2018). Healthcare professionals’ competence in digitalization: a systematic review. Journal of Clinical Nursing, 28(5-6), 745-761. https://doi.org/10.1111/jocn.14710
  • Lankshear, C., & Knobel, M. (2000). Problemas asociados con la metodología de la investigación cualitativa. Perfiles educativos, 22(87), 6-27.
  • Larraz, V. (2013). La competència digital a la universitat [Tesis de Doctorado, Universitat d’Andorra] Repositorio Institucional – Universitat d’Andorra.
  • Lázaro, J. L., Usart, M., & Gisbert, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: The Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.org/10.7821/ naer.2019.1.370
  • López-Gil, K. S., & Sevillano, M. L. (2020). Desarrollo de competencias digitales de estudiantes universitarios en contextos informales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 38, 53-78. https://doi.org/10.6018/educatio.413141
  • Luo, T., & Xie, Q (2021). Using Twitter as a pedagogical tool in two classrooms: a comparative case study between an education and a communication class. Journal of Computing in Higher Education. 31, 81–104. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9192-2
  • Manca, S. (2017). An analysis of ResearchGate and Academia. edu as socio-technical systems for scholars’ networked learning: a multilevel framework proposal. Italian Journal of Educational Technology, 25(3), 20-34. https://doi.org/10.17471/2499-4324/985
  • Mayor-Buzón, V., García-Pérez, R., & Rebollo-Catalán, N. (2019). Explorando factores predictores de la competencia digital en las redes sociales virtuales. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 56, 51–69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.03
  • Meishar-Tal, H., & Pieterse, E. (2017). Why do academics use academic Social Networking Sites? The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(1). https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i1.2643
  • Meroño, L., Calderón, A., & Arias-Estero, J (2021). Pedagogía digital y aprendizaje cooperativo: efecto sobre los conocimientos tecnológicos y pedagógicos del contenido y el rendimiento académico en formación inicial docente. Revista de Psicodidáctica, 26(1), 53-61. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.10.002
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Análisis de datos cualitativos: un manual de métodos. SAGE.
  • Miranda-Padilla, A., Hernández de la Rosa, M., & Hernández Luque, E. (2015). El desarrollo profesional: una categoría necesaria al hablar de calidad de la formación y la introducción de resultados. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 9(4), 104–121.
  • Montero, J. A., Merino, F. J., Monte, E., Ávila de Tomás, J. F., & Cepeda, J. M. (2020). Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educación Médica, 31(5), 338-344. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.02.010
  • Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572–580.
  • Pozos-Pérez, K. V., & Tejada-Fernández, J. (2018). Competencias Digitales en Docentes de Educación Superior: Niveles de Dominio y Necesidades Formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2). https://doi.org/10.19083/ridu.2018.712
  • Ribeiro, R. A., Oliveira, L., & Furtado, C. (2017). A rede social acadêmica researchgate como mecanismo de visibilidade e internacionalização da produção científica brasileira e portuguesa na área de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, 22(4), 177-207. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2937
  • Riina, V., Yves, P., & Carretero, S (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/11517
  • Salinas, J., & Marín, V. (2019). Metasíntesis cualitativa sobre colaboración científica e identidad digital académica en redes sociales. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 97-117. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23238
  • Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M., & Esteve-Món, F. (2021). La integración de la competencia digital en educación superior: un estudio de caso de una universidad catalana. Educar, 57(1), 241-258. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1174
  • Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). La entrevista en profundidad. En Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados (pp. 100-132). Paidos.
  • Tejada, J. (2009). Profesionalización docente en el escenario de la Europa del 2010. Una Mirada desde la formación. Revista de Educación, (349), 463-477.
  • Thelwall, M., & Kousha, K. (2015). ResearchGate: Disseminating, Communicating, and Measuring Scholarship? Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(5), 876-889. http://doi.org/10.1002/asi.23236
  • UK Department for Education. (2019). Essential Digital Skills. Framework. Government Digital Service. https://cutt.ly/MleC3lQ
  • Usart, M., Lázaro, J., & Gisbert, M. (2020). Validación de una herramienta para autoevaluar la competencia digital docente. Educación XX1, 24(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.27080
  • Van-Noorden, R. (2014). Online collaboration: scientists and the social network. Nature, 512(7513), 126-129. https://doi.org/10.1038/512126a
  • Vizcaíno-Verdú, A., De-Casas-Moreno, P., & Contreras-Pulido, P. (2020). Divulgación científica en YouTube y su credibilidad para docentes universitarios. Educación XX1, 23(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.25750
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., & Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: The conceptual reference model. European Commission.
  • Wang, Y., Kung, L., & Byrd, T. A. (2018). Big data analytics: Understanding its capabilities and potential benefits for healthcare organizations. Technological Forecasting and Social Change, 126, 3–13. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.12.019
  • Zain, S. (2021). Digital transformation trends in education. In D. Baker, & L. Ellis (Eds.), Future Directions in Digital Information (pp. 223–234). Elsevier Ltd.
  • Zhao, X. (2020). Auditing the “Me Inc.”: Teaching personal branding on LinkedIn through an experiential learning method. Communication Teacher, 35(1), 37–42. https://doi.org/10.1080/17404622.2020.1807579