Análisis multimedia del impacto del confinamiento por COVID-19 en menores con autismo
- Laura Manso-Refoyo 1
- Mª Cristina González-Berrocal 1
- Sonia Verdugo-Castro 2
- Mª Cruz Sánchez-Gómez 2
- 1 Universidad de Salamanca, España
- 2 Facultad de Educación, Universidad de Salamanca, España
ISSN: 2184-7770
Any de publicació: 2021
Títol de l'exemplar: Qualitative Research in Education: Advances and Challenges
Volum: 7
Tipus: Article
Altres publicacions en: New Trends in Qualitative Research
Resum
Introduction: The pandemic produced by COVID-19 and the home confinements that have been ordered because of it have impacted minors with Autism Spectrum Disorder (ASD). Objective: This work has been carried out in order to know the social impact of COVID-19 on people with childhood autism, including the perception and reactions of third people. The research questions are (1) How does confinement influence children with autism? (2) What educational suggestions can be used to maintain a stable situation with children with autism in confinement? Method: For the study's application, an observational process of multimedia environments on the Internet has been followed, going deep into websites, social networks, audiovisual and informative spaces. In such a way that we have opted for a qualitative methodology with a phenomenological approach. For the analysis, we used analysis matrices and CAQDAS webQDA to extract visual models. Results: The study concludes that, from a social perspective, there is a lack of knowledge on the part of the population about the incidence of measures such as confinement in children with ASD. This may influence each child differently depending on their personal, family and social characteristics. Conclusions: Therefore, it is necessary to use socio-educational interventions in children with autism.
Referències bibliogràfiques
- Amorim, R., Catarino, S., Miragaia, P., Ferreras, C., Viana, V. & Guardiano, M. (2020). Impacto de la COVID-19 en niños con trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 71(8), 285-291.
- Basso, R., Backes, B. & Alves, C. (2017). Diagnóstico del autismo: relación entre factores contextuales, familiares y del hijo. Revista de Psicología: Teoría y Práctica, 19(1), 152-163.
- Bekhet, A. & Zauszniewski, J. (2013). Evaluación psicométrica de la escala de cognición depresiva entre cuidadores de personas con trastorno del espectro autista. Archives of Psychiatric Nursing, 27(2), 96-100. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2012.10.004
- Bellido, P.J. (2020). Guía didáctica para personas con TEA como respuesta a las necesidades educativas devenidas por el confinamiento del Covid19. [Trabajo Fin de Grado]. Universidad Complutense de Madrid.
- Bonis, S. & Sawin, K. (2016). Riesgos y factores de protección para el autocontrol del estrés en padres de niños con trastorno del espectro autista: una revisión integrada de la literatura. Revista de enfermería pediátrica, 31(6), 567–579. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2016.08.006
- Cabezas, H. (2001). Los padres del niño con autismo. Revista Electrónica: Actualidades Investigativas en Educación. 1(2), 1-16.
- Carmenate, I.D. & Rodríguez, A. (2020). Repercusión psicológica en niños con trastorno del espectro autista durante el confinamiento por COVID-19. Revista Médica Multimed, 24(3), 690-707.
- Cohen, D.J. & Donnellan, A.M. (1987). Handbook of autism and pervasive developmental disorders. Nueva York, Wiley.
- Confederación Autismo España (2019). Se confirma el aumento de personas con autismo identificadas en España. Confederación Autismo España. Consultado el 23 de febrero de 2021, http://www.autismo.org.es/actualidad/articulo/se-confirma-el-aumento-de-personas-con-autismo-identificadas-en-espana
- Coronavirus Information for the COPD Community. (2020). COPD Foundation website. Consultado el 10 de diciembre de 2020, https://www.copdfoundation.org/Learn-More/I-am-a-Person-withCOPD/Coronavirus-Information.aspx
- Fortea, M. del S., Escandell, M.O. & Castro, J.J. (2013). Aumento de la prevalencia de los trastornos del espectro autista: una revisión teórica. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 1(1), 747-764
- Fortea, M. del S., Escandell, M.O. y Castro, J.J. (2013). Detección temprana del autismo: Profesionales implicados. Revista Española de Salud pública, 87(2), 191-199.
- Hayes, S. & Watson, S. (2013). El impacto del estrés parental: un metaanálisis de estudios que comparan la experiencia del estrés parental en padres de niños con y sin trastorno del espectro autista. Revista de autismo y trastornos del desarrollo, 43(3), 629-642. https://doi.org/10.1007/s10803-012-1604-y
- Horner, R.H., Carr, E.G., Strain, P.S., Todd, A.W., & Reed, H.K. (2002). Intervenciones de comportamiento problemático para niños pequeños con autismo: una síntesis de investigación. Revista de autismo y trastornos del desarrollo, 32(5), 423-446.
- Hospital Sant Joan de Déu. (2020). Trastorno del espectro del autismo y coronavirus: información para familias. Consultado el 12 de diciembre de 2020, https://www.sjdhospitalbarcelona.org/es/trastorno-espectro-autismocoronavirus-informacion-familias
- Hume, K., Waters, V., Sam, A., Steinbrenner, J., Perkins, Y., Dees, B., Tomaszewski, B., Rentschler, L., Szendrey, S., McIntyre, N., White, M., Nowell, S., & Odom, S. (22 de mayo de 2020). Apoyar a las personas con autismo en tiempos de incertidumbre. AETAPI. http://aetapi.org/apoyo-a-personas-con-autismo-en-tiempos-de-incertidumbre/
- I Riera Romaní, J. (1998). Concepto, formación y profesionalización de: El educador social, el trabajador social y el pedagogo social: un enfoque interdisciplinar e interprofesional. Nau Llibres. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=209914
- Kanner, L. (1971). Estudio de seguimiento de once niños autistas informado originalmente en 1943. J Autism Dev Disord 1, 119-145. https://doi.org/10.1007/BF01537953
- Congreso de la Unión. (2015, 30 de abril). Ley General para la Atención y Protección a personas con la condición del espectro autista. Diario oficial de la Federación. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGAPPCEA_270516.pdf
- LP. ES & EFE. (2020). Cronología del estado de alarma: 98 días de coronavirus que cambiaron la historia de España. Las provincias. https://www.lasprovincias.es/sociedad/cronologia-estado-alarma-20200620084732-nt.html
- Mardomingo, M.J. (1979). Especificidad de los síntomas en el autismo infantil. En Autismo infantil: Cuestiones actuales (33-42). SEREM-APNA.
- Mardomingo, M.J. (1994). Psiquiatría del niño y del adolescente. Díaz de Santos, S.A.
- Martín Cilleros, M.V., Sánchez-Gómez, M.C., Verdugo-Castro, S., & Verdugo Alonso, M.Á. (2020). Opiniones de la calidad de vida desde la perspectiva de la mujer con discapacidad. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 38, 64-78. https://doi.org/10.17013/risti.38.64-78
- Palomo, R. (2012). Los síntomas de los trastornos del espectro de autismo en los primeros dos años de vida: una revisión a partir de los estudios longitudinales prospectivos. Anales de Pediatría, 76(1), 41-50.
- Rivero, M. & Rodríguez, J.M. (2018). Revisión histórica sobre el autismo. [Trabajo de fin de grado, Universidad de la Laguna].
- Romero, M., Marín, E., Guzmán, J., Navas, P., Aguilar, J.M., Lara, P. & Barbancho, M.A. (2020). Relación entre estrés y malestar psicológico de los padres y problemas emocionales y conductuales en niños preescolares con trastorno del espectro autista. Anales de pediatría. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.03.012
- Snow, M. & Donnelly, J. (2016). Factores que median los estados de ánimo disfóricos y ayudan a buscar el comportamiento entre padres australianos de niños con autismo. Revista de autismo y trastornos del desarrollo, 46(6), 1941-1952. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2725-5
- Van Steijn, D., Oerlemans, A., Van Aken, M., Buitelaar, J. & Rommelse, N. (2016). La relación recíproca de TEA, TDAH, síntomas depresivos y estrés en padres de niños con TEA y / o TDAH. Revista de autismo y trastornos del desarrollo, 44(5), 1064-1076. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1958-9
- Verdugo-Castro, S. (2019). Detection of needs in the lines of work of third sector entities for unemployed women in situations of social exclusion. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 0(34). https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.12
- Whitmore, K. (2016). Cuidado de relevo y estrés entre los cuidadores de niños con trastorno del espectro autista: una revisión integral. Revista de enfermería pediátrica, 31(6), 630– 652. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2016.07.009
- Zablotsky, B., Anderson, C. & Law, P. (2013). La asociación entre la sintomatología del autismo infantil, la calidad de vida materna y el riesgo de depresión. Revista de autismo y trastornos del desarrollo, 43(8), 1946–1955. https://doi.org/10.1007/s10803-012-1745-z