Una aproximación cualitativa a las publicaciones científicas en Humanidadesel punto de vista de los investigadores

  1. Evelyn-Paola Guillén-Chávez 1
  2. Rosa Núñez-Pacheco 1
  3. Aymé Barreda-Parra 1
  4. Juan Luis Cabanilas-García 2
  5. Mª Cruz Sánchez-Gómez 3
  1. 1 Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú
  2. 2 Universidad de Extremadura y Salamanca, España
  3. 3 Universidad de Salamanca, España
Revista:
New Trends in Qualitative Research

ISSN: 2184-7770

Año de publicación: 2022

Número: 14

Tipo: Artículo

DOI: 10.36367/NTQR.14.2022.E579 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: New Trends in Qualitative Research

Resumen

Research in the Humanities is a field that has been gaining relevance in recent years. However, their production and impact levels are still low. In this sense, this article aims to analyze three categories that correspond to the motivations and competencies of the researcher in Humanities, the strategies for promoting research and publication in the Humanities, and the impact of publications in this area of knowledge. The qualitative approach was used through content analysis. A non-probabilistic sampling of international Humanities expert researchers was carried out. In this study participated seventeen professors from 13 institutions of higher-level education. The webQDA software was used for data analysis. The main results concerning the motivations show that the most relevant for the respondents are disseminating their research (20,59%). Regarding the competencies of the researcher, 33,33% indicated that they do possess these competencies and have a genuine interest in their object of study. Concerning the promotion of research, 30% highlighted that the university offers monetary incentives for publication and different seedbeds to encourage its academics' research. About the impact of the publications, 24% of the researchers pointed out that the natural sciences impose the criteria; and, finally, 76,47% indicated that the H index or the number of citations of a scientific article is not appropriate to assess the impact in the area of the Humanities. In conclusion, these results suggest that Humanities researchers need their scientific and academic production to be evaluated using criteria different from those generally used in science and technology according to the characteristics and nature of their field of study.

Referencias bibliográficas

  • Arbeláez, M. y Onrubia, J. (2014). Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones UCM, 14(23), 14-31. http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/viewFile/5/17
  • Ardanuy, J. (2014). La publicación de artículos en las áreas de ciencias sociales y Humanidades analizada a partir de los sistemas de información sobre investigación: El caso de las Universidades de Barcelona y Girona. Revista Espanola de Documentacion Cientifica, 37(1), 1–14. https://doi.org/10.3989/redc.2014.1.1074
  • Bardín, L. (1996). El análisis de contenidos. Akal.
  • Barriga, S. F., Barbón, O. G., Buenaño, C. V. y Barriga, L. F. (2018). Impact on the scientific production of a preparation for research experiential program for university teachers. Formacion Universitaria, 11(3), 41–48. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000300041
  • Cabanillas-García, J. L. (2021). Evolución de la actitud, las emociones y el aprendizaje, en el Máster Universitario de Investigación en Formación del Profesorado y TIC en modalidad a distancia (tesis doctoral). Universidad de Extremadura.https://www.researchgate.net/publication/353720016_Evolucion_de_la_actitud_las_emociones_y_el_aprendizaje_en_el_Master_Universitario_de_Investigacion_en_Formacion_del_Profesorado_y_TIC_en_modalidad_a_distancia
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2021). Desarrollo del aprendizaje y contenidos nucleares en un Máster de investigación online. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (Vol. 7) (pp. 31-42). https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.31-42
  • Castro, Á., Iturbe, C., Jiménez, R. y Silva, M. (2020). ¿Educación STEM o en Humanidades? Una reflexión en torno a la formación integral del ciudadano del siglo XXI CASTRO. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(9), 197–208. https://www.redalyc.org/journal/279/27964626016/
  • Costas, R., & Bordons, M. (2007). Una visión crítica del índice h: Algunas consideraciones derivadas de su aplicación práctica. El Profesional de la Información, 16(5), 427-432. https://doi.org/10.3145/epi.2007.sep.04
  • Delgado-López-Cózar, Emilio; Ràfols, Ismael; Abadal, Ernest (2021). “Letter: A call for a radical change in research evaluation in Spain”. Profesional de la información, v. 30, n. 3, e300309. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.09
  • Dorta-González, P. y Ramírez-Sánchez, M. (2014). Production and impact of the spanish research institutions in arts & humanities citation index (2003-2012). Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 190(770), a191–a191. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6012
  • Escobar Londoño, J. V., Castaño, D. A., Ruiz Ruiz, M. P., & Restrepo Botero, J. C. (2016). Evaluación auténtica del impacto social de procesos, proyectos y productos de investigación universitaria: Un acercamiento desde los grupos de investigación. Revista Lasallista de Investigacion, 13(1), 166–180. https://doi.org/10.22507/rli.v13n1a14
  • Fernández-Ramos, A. y Barrionuevo, L. (2022). La difusión de la producción científica en el ámbito de las Humanidades: el caso de la Universidad de León. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 36(90), 47–65. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2022.90.58486
  • Gilstrap, J. B., Harvey, J., Novicevic, M. M., & Buckley, M. R. (2011). Research vitality as sustained excellence: What keeps the plates spinning? Career Development International, 16(6), 616–644. https://doi.org/10.1108/13620431111178353
  • Guillén Chávez, E.-P., Núñez-Pacheco, R., Barreda-Parra, A., Verdugo-Castro, S., & Sánchez-Gómez, M. C. (2021). La Producción Científica de Alto Impacto en Humanidades en Iberoamérica?: Un Mapeo Sistemático. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 10(3), 266–279. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i3.p266-279
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (1991). Analyse des données qualitatives: recueil de nouvelles méthodes. Éditions du Renouveau pédagogique; De Boeck.
  • Lambovska, M. y Yordanov, K. (2020). Motivation of researchers to publish in high-quality journals: A theoretical framework. TEM Journal, 9(1), 188–197. https://doi.org/10.18421/TEM91-27
  • Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. GR92.
  • López-Navarro, I., Moreno, A. I., Burgess, S., Sachdev, I. y Rey-Rocha, J. (2015). Why publish in English versus Spanish?: Towards a framework for the study of researchers’ motivations. Revista Espanola de Documentacion Cientifica, 38(1), 1–16. https://doi.org/10.3989/redc.2015.1.1148
  • McInerney, D. M. (2019). Motivation. Educational Psychology, 39(4), 427–429. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1600774
  • Minello, A., Martucci, S. y Manzo, L. K. C. (2021). The pandemic and the academic mothers: present hardships and future perspectives. European Societies, 23(S1), S82–S94. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1809690
  • Paji?, D., Jevremov, T. y Škori?, M. (2019). Publication and citation Patterns in the social sciences and humanities: a national PersPective. Canadian Journal of SoCiology/, 44(1), 67–94.
  • Petrovi?, T. (2021). Improving female researchers’ careers through gender equality plan actions: Experiences from a slovenian research institution. Public Policy and Administration, 20(1), 45–57. https://doi.org/10.5755/j01.ppaa.20.1.28310
  • Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., Larkin, C., Lepori, B., Mosoni-Fried, J., Oliver, E., Primeri, E., Puigvert, L., Scharnhorst, A., Schubert, A., Soler, M., Soòs, S., Sordé, T., Travis, C. y Van Horik, R. (2018). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, 27(4), 298–308. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx025
  • Santos, J. (2012). Tiranía del paper. Imposicion institucional de un tipo discursivo. Revista Chilena de Literatura, 82, 197–217. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952012000200011
  • Sarrado, J. J., Clèries, X., Ferrer, M. y Kronfly, E. (2004). Evidencia científica en medicina:¿ única alternativa?. Gaceta Sanitaria, 18, 235-244. https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/gs/v18n3/revision2.pdf
  • Severinson, P. (2017). Approaches to assessing impacts in the humanities and social sciences. Federation for the Humanities and Social Sciences/Fédération des sciences humaines. https://www.federationhss.ca/sites/default/files/sites/default/uploads/policy/2017/impact_report_en_final.pdf