Análisis cualitativo del ocio digital del alumnado de la Universidad de Salamanca
- María Cruz Sánchez-Gómez 1
- Juan Luis Cabanillas-García
- María Victoria Martín-Cilleros 1
- Irene del Brío-Alonso 1
- Sonia Verdugo-Castro 1
- Oscar Lorenzo-Sánchez 1
- 1 Universidad de Salamanca, España
ISSN: 2184-7770
Año de publicación: 2023
Número: 17
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: New Trends in Qualitative Research
Resumen
Knowing what leisure alternatives university students devote their free time to and whether these are healthy or not is a socio-educational concern. It is the objectives of each person and their personality that determine the type of leisure time they consume. Among the leisure spaces is digital leisure. In the context of the Teaching Innovation Project for the academic year 2022/2023 of the University of Salamanca "Healthy leisure for students of the university population 2.0", this study aims to find out what young university students of the University of Salamanca understand by digital leisure and what opinion they have about it. Furthermore, the research question to be answered is: What perception do the students of the University of Salamanca have of digital leisure? In order to carry out the research and answer the research question and objective, qualitative methodology was used. The research design was based on content analysis, creating a table of categories and an open-ended survey for data collection. This survey was disseminated among the students of the University of Salamanca of different degrees and by means of non-probabilistic sampling and the snowball technique, a sample of 100 people was obtained. The students understand digital leisure as the realization of their tastes and hobbies with the use of technological resources, highlighting the easy access to information and communication with distant people as positive aspects and addiction and its excessive use as negative. As a limitation, the bias in the selection of the participants stands out, which will be corrected in the future by expanding the sample and the development, analyzing the type of digital leisure consumed.
Referencias bibliográficas
- Agans, J. P., Hanna, S., Weybright, E. H. y Son, J. S. (2022). College students’ perceptions of healthy and unhealthy leisure: Associations with leisure behaviour. Leisure Studies, 41(6), 787–801. https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2055773
- Andrés-Villas, M., Díaz-Milanés, D., Remesal-Cobreros, R., Vélez-Toral, M. y Pérez-Moreno, P. J. (2020). Dimensions of Leisure and Perceived Health in Young University Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), Article 23. https://doi.org/10.3390/ijerph17238750
- Ballester Esteve, I. (2019). Reseñas: Nuevas tecnologías aplicadas a la actividad física y el deporte. Madrid: Thomson Reuters. Aranzadi. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 56, 211–213.
- Belmonte, A. M. (2019). Comunicación para el ocio: ocio tipos y redes sociales. En S. Liberal y L. Mañas (Eds.), Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva (pp. 757-768). Mc Graw Hill.
- Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2019). Análisis de los objetos de aprendizaje y de la percepción docente del campus virtual de la Universidad de Extremadura. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 6(2), 41-61. http://uajournals.com/ojs/index.php/ijisebc/article/download/593/377
- Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2021). Desarrollo del aprendizaje y contenidos nucleares en un Máster de investigación online. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (Vol. 7) (pp. 31-42). https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.31-42
- Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. M. y Luengo, R. L. (2020a). Contraste en la percepción sobre el uso de una plataforma virtual para la mejora de la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (38), 33-47. http://dx.doi.org/10.17013/risti.38.33-47
- Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. y Luengo, R. (2020b). Diferencias entre alumnado y profesorado en la valoración del uso de una plataforma virtual para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (pp. 378-389). https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.378-389
- Fernández, L. C. (2011). Ocio Digital Activo. Beneficios y perjuicios a nivel social y psicológico. Lecturas: Educación física y deportes, 161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4189899
- Folta, S.C, Bandini, L.G., Must, A., Pelletier, J., Ryan, K. y Curtin, C. (2022). Exploring leisure time use and impact on well-being among transition-age autistic youth. Research in Autism Spectrum Disorders 96, 101996.
- Delgado-Álvarez, M. C., Sánchez Gómez, M. C. y Fernández-Dávila Jara, P. A. (2012). Gender Attributes and Stereotypes Associated with the Cycle of Violence Against Women. Universitas Psychologica, 11(3), 769–777.
- García-Holgado, A., Verdugo-Castro, S., Domínguez, Á., Itzel, H.-A., García-Peñalvo, F. J., Vázquez-Ingelmo, A. y Sánchez-Gómez, M. C. (2021). The experience of women students in engineering and mathematics careers: A focus group study. 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), (21-23 April 2021, Vienna, Austria), 50–56.
- García-Holgado, A., Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. y García-Peñalvo, F. J. (2020). Facilitating access to the role models of women in STEM: W-STEM mobile app. In Learning and Collaboration Technologies. Design, Experiences. 7th International Conference, LCT 2020, Held as Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020 (pp. 466–476). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50513-4_35
- Gómez-García, S., de la Maza, A. J. P. y Chicharro-Merayo, M. (2017). ¿Los alumnos quieren aprender con videojuegos? Lo que opinan sus usuarios del potencial educativo de este medio. Educar, 53(1), 49-66. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v53-n1-gomez-planells-chicharro
- Instituto Nacional de Estadística, INE (2017). Población que usa Internet. https://goo.gl/OzpXOr
- López-Alonso, A., Presa, C. L., Sánchez-Valdeón, L., López-Aguado, M., Quiñones-Pérez, M. y Fernández-Martínez, E. (2021). La universidad como un entorno saludable: Un estudio transversal. Enfermería Global, 20(3), Article 3. https://doi.org/10.6018/eglobal.441601
- Lopez-Cisneros, M., Sifuentes-Castro, J. A., Guzmán-Facundo, F. R., Telumbre-Terrero, J. Y. y Noh-Moo, P. M. (2021). Rasgos de personalidad y consumo de alcohol en estudiantes universitarios. SANUS, 6, e194–e194. https://doi.org/10.36789/sanus.vi1.194
- Lorenzo-Sánchez, O., Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Cilleros, M. V., Martín-Sevillano, R., Cabanillas-García, J. L. y Verdugo-Castro, S. (2022a). Percepción sobre el ocio y tiempo libre y como ha afectado a estudiantes universitarios. Investigação Qualitativa Em Educação: Avanços e Desafios // Investigación Cualitativa En Educación: Avances y Desafíos, 12, 1–12. https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e625
- Lorenzo-Sánchez, O., Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Cilleros, M. V., Martín-Sevillano, R., Cabanillas-García, J. L. y Verdugo-Castro, S. (2022b). Perfiles y preferencia de ocio del alumnado de la Universidad de Salamanca. Investigação Qualitativa Em Educação: Avanços e Desafios // Investigación Cualitativa En Educación: Avances y Desafíos, 12, 1–12. https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e659
- Miles, M. y Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis. A source book of new methods. SAGE.
- Peña, G. M., Ley, S. V., Castro, J. J., Madrid, P. P., Apodaca, F. J. y Aceves, E. C. (2019). Predominio de las TIC y adicción a las redes sociales en estudiantes universitarios del área de salud. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 7(13), 83-91. http://agora.edu.es/servlet/articulo?codigo=7107358
- Redondo, P. Á., Arce, S., Prieto, L. Aguilera, J. A., Centeno, L. A., Lovenzana, R., Ramón Ibáñez, M.M., Sánchez-Gómez, M. C. y Martín-Cilleros, M. V., Sánchez, S., Jiménez, M. T. (2023). Activos para la salud y ocio juvenil en el municipio de San Andrés del Rabanedo (León). Red de Promotores de Vida Saludable de Castilla y León. Consejería de Sanidad de la Junta de Castilla y León.
- Rodríguez Suárez, J. y Agulló Tomás, E. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11(2), 247–259.
- Sánchez-Gómez, M. C. (2015). Metodología de investigación en pedagogía social, avance cualitativo y modelos mixtos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 21–34.
- Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Cilleros, M. V., Costa, A. P. y García Peñalvo, F. J. (2018). Posicionamiento de la investigación en Ciencias Sociales. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 28, 102–113. https://doi.org/10.17013/risti.28.102-113
- Sarrate Capdevila, M. L. (2008). Ocio y tiempo libre en los centros educativos. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(4), Article 4.
- Verdugo-Castro, S., García-Holgado, A. y Sánchez-Gómez, M. C. (2020). Interviews of Spanish women in STEM: a multimedia analysis about their experiences. In F. J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings of the 8th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2020) (Salamanca, Spain, October 21-23, 2020). ACM.
- Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C. y García-Holgado, A. (2018). Gender gap in the STEM sector in pre and university studies of Europe associated with ethnic factors. In Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 984–990). ACM. https://doi.org/10.1145/3284179.3284348
- Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C., García-Holgado, A. y Costa, A. P. (2019). Mixed methods and visual representation of data with CAQDAS: empirical study. In M. Á. Conde-González, F. J. Rodríguez Sedano, C. Fernández Llamas, & F. . J. García-Peñalvo (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2019) (León, Spain, October 16-18, 2019) (pp. 511–517). ACM. https://doi.org/10.1145/3362789.3362847