Propuesta para convertir a las escuelas oficiales de idiomas en centros educativos 2.0

  1. Araujo Portugal, Juan Carlos
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2016

Issue Title: Octubre

Issue: 34

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

Nowadays the spirit of Web 2.0, whereby users become collaborative producers as well as consumers of information, has invaded all the spheres of people’s everyday lives, and the education context could be no exception. This paper puts forward a proposal to make the most of the tools that come with Web 2.0, so that all the members of a teaching institution can feel really involved in it and have the feeling of belonging to it. Therefore, it is a proposal which affects all the actors involved in the teaching context – students, teachers, management, etc. – taking as reference Escuelas Oficiales de Idiomas (State Language Schools) – the official teaching institutions in Spain devoted to the teaching of foreign languages. They often have a large number of students, a considerable number of teachers and serve a social purpose due to the increasing demand of adult students to command one or more foreign languages.

Bibliographic References

  • AGUILAR, M. C. y URBANO, A. (2014). La necesidad de alfabetización digital e inter-generacional en la familia y la escuela. DIM: Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 28. Disponible en: http://dimglobal.net/revistaDIM28/docs/AR28alfadigitalcarmenaguilarfin-OK.pdf.
  • ALEXANDER, B. (2006). Web 2.0: A new wave of innovation for teaching and learning? Educause Review, 41(2). Disponible en: http://www.educause.edu/ir/library/pdf/ERM0621.pdf.
  • ARNAIZ SÁNCHEZ, P. y AZORÍN ABELLÁN, C. M. (2012). El edublog como herramienta de aprendizaje para todos en el entorno virtual. DIM: Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 24. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/269826/357351.
  • AUGAR, N., RAITMAN, R. y ZHOU, W. (2004). Teaching and learning online with wikis. Proceedings of the 21st Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (ASCILITE) Conference, Perth: December 5-8, 95- 104. Disponible en: http://www.ascilite.org.au/conferences/perth04/procs/pdf/augar.pdf.
  • AulaBLOG. Web 2.0: más allá de una realidad tecnológica al servicio de la educación. Espacios de Reflexión, Primer Congreso Nacional de Internet en el Aula, 2008. Disponible en: http://www.slideshare.net/aulablog/web-20-352227.
  • AZNAR, V. y SOTO, J. (2010). Análisis de las aportaciones de los blogs educativos al logro de la competencia digital. Revista de Investigación en Educación, 7, 83-90. Disponible en: http://reined.webs.uvigo.es/ojs/index.php/reined/article/view/81/70.
  • BALLESTA, J. (2009). Formar hoy con los medios de comunicación. En J. DE PABLOS (Coord.), Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet, (pp. 425-447). Málaga: Editorial Aljibe.
  • BAUTISTA, A. (2010). Desarrollo tecnológico y Educación. Madrid: Fundamentos.
  • BEACH, R. (2012). Constructing Digital Learning Commons in the Literacy Classroom. Journal of Adolescence & Adult Literacy, 55(5), 448-451.
  • BLOCH, J. (2007). Abdullah’s blogging: A generation 1.5 student enters the blogosphere. Language Learning & Technology, 11(2), 128–141.
  • BOULOS, M. N. K., MARAMBA, I. y WHEELER, S. (2006). Wikis, blogs and podcasts: A new generation of Webbased tools for virtual collaborative clinical practice and education. BMC Medical Education, 6(41). Disponible en: http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1472-6920-6-41.pdf.
  • BUCKINGHAM, D. y SCANLON, M. (2004). Connecting the family? “Edutainment” web sites and learning in the home. Education, Communication & Information, 4(2), 271-291.
  • BUCKINGHAM, D. (2006). La educación para los medios en la era de la tecnología digital. En Ponencia para el congreso del décimo aniversario de MED “La sapienza di comunicare”. Roma. (Marzo 2006). Disponible en: http://files.tics-ennuestras-aulas.webnode.com.uy/200000012-e2369e3301/ArtigoBuckingham.pdf.
  • CHAO, J. (2007). Student project collaboration using Wikis. En Proceedings of the 20th Conference on Software Engineering Education & Training, (pp. 255-261). IEEE Computer Society.
  • CHECA GARCÍA, F. (2014). Escenarios y normas de aplicabilidad en un modelo de enseñanza y aprendizaje 2.0 con el uso de blogs y microblogs. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 44(4), 103-112. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/NOMA/article/download/49296/45921.
  • CROOK, C. (2008). What are web 2.0 technologies, and why do they matter? En N. SELWYN (Ed.), Education 2.0?: Designing the Web For Teaching and Learning: A Commentary, (pp. 6-9). Teaching and Learning Research Programme. Disponible en: http://eprints.ioe.ac.uk/6217/1/Selwyn2008education.pdf.
  • CUESTA MORALES, P. y GÓMEZ RODRÍGUEZ, A. M. (2008). Web 2.0 e educación. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria (REFIEDU), 1(2), 52-57.
  • DE LA TORRE, A. (2006). Web Educativa 2.0. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm.
  • DE PABLOS, J., COLÁS, P. y GONZÁLEZ, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. Revista de Educación, 352, 23-51. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosre352/re35202.pdf?documentId=0901e72b812342bf.
  • DOWNES, S. (2005). E-learning 2.0. Elearn magazine, 10. Disponible en: http://www.cmb.ac.lk/newsletter/ext_pages/Vlc/E-learning%202.pdf.
  • DUFFY, P. y BRUNS, A. (2006). The use of blogs, wikis and RSS in education: A conversation of possibilities. Proceedings of the Online Learning and Teaching Conference 2006, Brisbane: September 26. Disponible en: https://olt.qut.edu.au/udf/OLT2006/gen/static/papers/Duffy_OLT2006_paper.pdf.
  • FRANKLIN, T. y VAN HARMELEN, M. (2007). Web 2.0 for content for learning and teaching in higher education. JISC. Disponible en: www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/digitalrepositories/web2-contentlearningand-teaching.pdf.
  • GARCÍA AREITO, L. (2009). ¿Por qué va ganando la educación a distancia? Madrid: UNED.
  • GONZÁLEZ, N. (2012). Alfabetización para una cultura social, digital, mediática y en red. Revista Española de Documentación Científica, 35(Monográfico), 17-45. Disponible en: http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/viewFile/743/824.
  • GONZÁLEZ, L. M., RECAMÁN, A. y GONZÁLEZ, C. (2013). La dimensión colaborativa con tic en la dirección de centros. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 16(1), 147-162. Disponible en: http://revistas.um.es/reifop/article/download/179501/151051.
  • GONZÁLEZ, R., GARCÍA, F. y GONZALO, N. (2011). Los edublogs como herramienta facilitadora en comunidades virtuales de aprendizaje. Relada, 5(3), 248-256. Disponible en: http://polired.upm.es/index.php/relada/article/download/1387/1390.
  • GONZÁLEZ SANMAMED, M. (2005). La integración de las TIC en la Educación Superior: experiencias en la UDC. En M. RAPOSO y M. SARCEDA (Eds.), Experiencias y Prácticas Educativas con Nuevas Tecnologías, (pp. 69‐87). Vigo: Universidad de Vigo, AICA.
  • GUERRERO CÁRDENAS, E. (2016). Aprendizaje y TIC en el siglo XXI. Revista Internacional de Humanidades, 4(1), 73-85. Disponible en: http://revistas.commonground-es.com/index.php/humanidades/article/download/739/307.
  • HERRERA JIMÉNEZ, F. J. (2007). Web 2.0 y didáctica de las lenguas. Glosas didácticas: revista electrónica internacional de didáctica de las lengua y sus culturas, 16. Disponible en http://www.um.es/glosasdidacticas/gd16/02herrera.pdf.
  • JOHN, P. D. y WHEELER, S. (2008). The Digital Classroom. Harnessing Technology for the Future of Learning and Teaching. New York: Routledge.
  • KIRKPATRICK, M. (2006). The flu wiki: A serious application of new web tools. Disponible en: http://marshallk.blogspot.com/2005/07/flu-wiki-serious-applicationof-new.html.
  • LAMB, B. (2004). Wide open spaces: Wikis, ready or not. EDUCAUSE Review, 39(5), 36-48. Disponible en: http://www.educause.edu/pub/er/erm04/erm0452.asp?bhcp=1.
  • LEY ORGÁNICA 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006, 17158- 17207.
  • LEY ORGÁNICA 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921.
  • LOZANO, J., BALLESTA, F. J., ALCARAZ, S. y CEREZO, M. C. (2013). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la relación familia-escuela. Revista Fuentes, 13, 173-192. Disponible en: https://ojs.publius.us.es/ojs/index.php/fuentes/article/download/2574/2473.
  • MARTÍN, A. H., LÓPEZ, E. y GONZÁLEZ, J. (2013). Reflexiones sobre la Sociedad de la Información y las Tecnologías de la Información y la Comunicación. En E. CORBI, E. LÓPEZ MENESES, F. M. SIRIGNANO, J. L. SARASOLA y J. GONZÁLEZ (Dir.), II Seminario científico Internacional sobre Formación Didáctica con Tecnologías Web 2.0, (pp. 1-7). Sevilla: AFOE.
  • NAISH, R. (2006). Can wikis be useful for learning? e.learning Age. Disponible en: http://www.qiconcepts.co.uk/pdf/Can%20Wikis%20be%20useful%20for%20learning.pdf.
  • O’REILLY, T. (2005). What is web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Disponible en: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html.
  • PARKER, K. y CHAO, J. (2007). Wiki as a teaching tool. Interdisciplinary Journal of e-learning and Learning Objects, 3(1), 57-72.
  • PEGRUM, M. (2009). Communicative networking and linguistic mashups on Web 2.0. En M. THOMAS, (Ed.), Handbook of research on Web 2.0 and second language learning, (pp. 20-41). IGI Global.
  • PEIRATS CHACÓN, J., SAN MARTÍN ALONSO, Á. y GALLARDO FERNÁNDEZ, I. M. (2013). Análisis de la construcción de entornos virtuales en los Centros Educativos Inteligentes. DIM: Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 27. Disponible en: http://dimglobal.net/revistaDIM27/docs/AR27colaboracionentornosvirtualesjosepeirats2.pdf
  • PEIRATS, J., SALES, C. y SAN MARTÍN, A. (2009). Un “portátil por estudiantes” como argumento de disputa política en la sociedad digital. Educatio Siglo XXI, 27(2), 53-70. Disponible en: http://revistas.um.es/educatio/article/download/90961/87741.
  • PREECE, J. (2000). Online Communities: Designing Usability and Supporting Sociability. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • PRIETO, J. P. (2016). Una aproximación metodológica al uso de redes sociales en ambientes virtuales de aprendizaje para el fortalecimiento de las competencias transversales de la Universidad EAN. Virtu@lmente, 1(1), 1-16. Disponible en: http://journal.ean.edu.co/index.php/vir/article/viewFile/1397/1350.
  • RODRÍGUEZ CORREA, M. y GONZÁLEZ SANMAMED, M. (2013). La gestión del cambio institucional en las universidades a través de las TIC. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 363-381. Disponible en: http://redu.net/redu/index.php/REDU/article/view/531/pdf.
  • ROLLETT, H., LUX, M., STROHMAIER, M. y DOSINGER, G. (2007). The web 2.0 way of learning with technologies. International Journal of Learning Technology, 3(1), 87-107.
  • SAMPEDRO REQUENA, B. E. (2015). Las TIC y la educación social en el siglo XXI. EDMETIC, 5(1), 8-24. Disponible en: http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/download/4014/3842.
  • SAN MARTÍN, A. (2009). La escuela enredada. Formas de participación escolar en la Sociedad de la Información. Barcelona: Gedisa.
  • SANCHO, J. Mª. (2009). ¿Qué educación, qué escuela para el futuro próximo? Educatio Siglo XXI, 27(2), 13-32. Disponible en: http://revistas.um.es/educatio/article/download/90931/87711.
  • SEVILLANO, Mª. L. (2009). Posibilidades formativas mediante nuevos escenarios virtuales. Educatio Siglo XXI, 27(2), 71-94. Disponible en: http://revistas.um.es/educatio/article/download/90971/87751.
  • TASCÓN, M. y QUINTANA, Y. (2012). Ciberactivismo. Las nuevas revoluciones de las multitudes conectadas. Madrid: Catarata.
  • TIRADO, R., HERNANDO, A., GARCÍA, R., SANTIBÁÑEZ, J. y MARÍN, I. (2012). La competencia mediática en personas mayores. Propuesta de un instrumento de evaluación. Revista de comunicación y tecnologías emergentes. ICONO 14, 10(3), 134-158. Disponible en: http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/download/211/384.
  • TURBAN, E., KING, D., LEE, J. y VIEHLAND, D. (2008). Chapter 19: Building E-Commerce Applications and Infrastructure. Electronic Commerce A Managerial Perspective (5th edition). Prentice-Hall. 19-27. Disponible en: http://wps.prenhall.com/wps/media/objects/5073/5195381/pdf/Online_Chapter_19.pdf.
  • VALVERDE, J., GARRIDO, M. C. y SOSA, M. J. (2010). Políticas educativas para la integración de las TIC en Extremadura y sus efectos sobre la innovación didáctica y el proceso de enseñanza-aprendizaje: la percepción del profesorado. Revista de Educación, 352, 99-124. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosre352/re35205.pdf?documentId=0901e72b812342c2.
  • WARSCHAUER, M. (2007). The paradoxical future of digital learning. Learning Inquiry, 1(1), 41-49.
  • WARSCHAUER, M. y GRIMES, D. (2007). Audience, authorship, and artifact: the emergent semiotics of Web 2.0. Annual Review of Applied Linguistics, 27(1), 1-23.
  • WOOLF, B. (2006). Wiki vs. Blog. IBM DEVELOPERWORKS. Disponible en: http://www03.ibm.com/developerworks/wikis/display/woolf/Wiki+vs.+Blog.