Las escuelas oficiales de idiomas como centros formadores de docentes en lenguas extranjeras

  1. Araujo Portugal, Juan Carlos 1
  1. 1 Escuela Oficial de Idiomas de Burgos
Journal:
e-CO: Revista digital de educación y formación del profesorado

ISSN: 1697-9745

Year of publication: 2020

Issue: 17

Pages: 399-429

Type: Article

More publications in: e-CO: Revista digital de educación y formación del profesorado

Abstract

This article briefly reviews how Escuelas oficiales de idiomas collaborate with several education authorities as training institutions in foreign languages for teachers. After that, it presents a specific example of an English Refresher Course for teachers, Level B2 which has been running for some school years now. Then a series of guidelines and recommendations that should be taken into account when first asked to teach a course of this type are put forward. Finally, the findings of a survey completed by some of the participants in the course taken as reference in the article are analysed.

Bibliographic References

  • Allegra, M. y Rodríguez, M. (2010). Actividades controladas para el aprendizaje significativo de la destreza de producción oral en inglés como LE. Revista ciencias de la educación, 20(35), 133-152.
  • Buttaro, L. (2004). Second-language acquisition, culture shock, and language stress of adult female Latina students in New York. Journal of Hispanic Higher Education, 3(1), 21-49.
  • Chávez-Zambano, M. X., Saltos-Vivas, M. A. y Saltos-Dueñas, C. M. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771.
  • Crystal, D. (2004). The past, present, and future of world English. En A. Gardt y B. Hüppauf (Eds.), Globalization and the future of German (pp. 27-46). Berlín: Mouton de Gruyter.
  • Crystal, D. (2006). English worldwide. En R. Hogg y D. Denison (Eds.), A history of the English language (pp. 420-439). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dávila, S. (2000). El aprendizaje significativo: esa extraña expresión utilizada por todos y comprendida por pocos. Contexto educativo, 9(7), 6-8.
  • Díaz-Barriga, F. & Hernández, G. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.
  • Harmer, J. (2007). How to teach English. London: Pearson-Longman.
  • Hilles, S. y Sutton, A. (2001). Teaching Adults. En M. Celce-Murcia, (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language (3rd edition) (pp. 385402). New York, NY: Newbury House.
  • Jenkins, J. (2006). Current perspectives on teaching world Englishes and English as a lingua franca. TESOL Quarterly, 40(1), 157-181.
  • Juan-Garau, M. y Salazar-Noguera, J. (2015). Learning English and learning through English: Insights from secondary education. En M. Juan-Garau y J. Salazar-Noguera (Eds.), Content-based language learning in multilingual educational environments (pp. 105-121). Berlín: Springer.
  • Long, M. (1991). Focus on form: A design feature in language teaching methodology. En K. de Bot, R. Ginsberg, & C. Kramsch (Eds.), Foreign language research in cross-cultural perspective (pp. 39-52). Amsterdam: John Benjamins.
  • Long, M., & Robinson, P. (1998). Focus on form: Theory, research, and practice. En C. Doughty y J. Williams (Eds.), Focus on form in classroom second language acquisition (pp. 15-63). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Maturana Patarroyo, L. M. (2011). La enseñanza del inglés en tiempos del plan nacional de bilingüismo en algunas instituciones públicas: Factores lingüísticos y pedagógicos. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(2), 74-87.
  • Muñoz, C. (2001). Factores escolares e individuales en el aprendizaje formal de un idioma extranjero. ELUA. Estudios de Lingüística, Anexo 1; pp. 249-270.
  • Robinson, P. (1991). ESP today: A practitioner’s guide. London: Prentice Hall.
  • Rodríguez Peña, J. C., Medina Betancourt, A. R. y Lorenzo Martín, R. (2013). Consideraciones sobre la competencia comunicativa oral profesional pedagógica en inglés. Escenarios, 11(1), 99-106.
  • Seligson, P. (1997). Helping students to speak. London: Richmond.
  • Torres Olalla, J. D. (2014). Perfil del profesorado que aprende una lengua en los cursos de actualización lingüística de las escuelas oficiales de idiomas andaluzas. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 21, 101-120.
  • Von schon, C. (1987). The question of pronunciation. English Teaching Forum, 25(4), 22-27.
  • Williams, M. y Burden, R. (1999). Psicología para profesores de idiomas. Enfoque del Constructivismo Social. Cambridge: Cambridge University Press.