Cuando el espejo retrovisor te lleva al futuro. Una revisión histórica sobre McLuhan y la Ecología de los Medios

  1. Islas-Carmona, Octavio 1
  2. Arribas Urrutia, Amaia 2
  1. 1 Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey
    info

    Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey

    Monterrey, México

    ROR https://ror.org/03ayjn504

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Revista de comunicación

ISSN: 1684-0933 2227-1465

Año de publicación: 2023

Volumen: 22

Número: 2

Páginas: 261-270

Tipo: Artículo

DOI: 10.26441/RC22.2-2023-3240 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de comunicación

Resumen

The article aims to conduct a historical review, with hermeneutical purposes, to discuss two relevant contributions to the development of a science and the establishment of a metadiscipline, whose significance and meaning were recognized belatedly. The first contribution we will address lies within the realm of communication studies, while the second one pertains to the realm of media ecology. In the first part, we highlight that Marshall McLuhan (1911-1980), a seminal figure in media ecology, contributed to the recognition of media studies and communication studies within the scientific imagination by rejecting sociological determinism. In the second part, we refer to the fact that media ecology, the complex metadiscipline that emerged from McLuhan and Neil Postman's intellectual pursuits, focuses on analyzing the impact of technologies on cultural environments in societies throughout history. This field significantly expanded its conceptual framework by rediscovering general semantics, whose epistemological foundations were established by Alfred Korzybski in 1934.

Información de financiación

Referencias bibliográficas

  • Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y lacan. Nueva Visión.
  • Bolter, J., y Grusin, R. (1999). Remediation. Understanding New Media. The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.1108/ccij.1999.4.4.208.1
  • Briggs, A., y Burke, P. (2002). De Gutenberg a Internet. Taurus.
  • Campillo, J. (2022). El universe en un bit. Arpa.
  • Casey, M. The Intellectual Roots of Media Ecology. En The New Jersey Journal of Communication. Vol. 8. Número 1. Primavera de 2000, pp.1-8. DOI: https://doi.org/10.1080/15456870009367375
  • Corey A., y Strate, L. (2012). Korzybski And… Institute of General Semantics.
  • Coupland, D. (2009). Marshall McLuhan. Extraordinary Canadians.
  • Crosby, H., y Bond, G. (Editors). (1968). The McLuhan Explosion. American Book Company.
  • De Kerckhove, D. (1997). Inteligencias en conexión. Hacia una sociedad de la web. Gedisa.
  • DeMott, B. Against McLuhan. En Stearn, G. (ed). (1967). Hot and Cool A Critical Symposium. The Dial Press.
  • Duffy, D. (1969). Marshall McLuhan. McClelland and Stewart.
  • Eco, U. (2011). Apocalípticos e integrados. Penguin Ramdom House.
  • Entrialgo, D. (1 abril, 2020). XeroxAlto, el ordenador maldito que nunca se vendió pero “inspiróW (e hizo ricos) a Steve Jobs y Bill Gates. El Economista. https://www.eleconomista.es/status/noticias/10455084/04/20/Xerox-Alto-el-ordenador-maldito-que-nunca-se-vendio-pero-inspiro-e-hizo-ricos-a-Steve-Jobs-y-Bill-Gates.html
  • Finkelstein, W. (1968). Sense and Nonsense of McLuhan. International Publishers.
  • Fitzgerald, J. (2001). Marshall McLuhan: wize guy. XYZ Publishing.
  • Ford. A. (1994). Navegaciones. Comunicación, cultura y crisis. Amorrortu Editores.
  • Galindo, J., et al. (2008). Comunicología en construcción. Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
  • Gates, B. (2000). Business @ the speed of thought: Using a Digital Nervous System. Warner.
  • Gordon, W.T. (1988). Marshall McLuhan. Escape into Understanding: the Authorized Biography. Basic Books.
  • Gutiérrez, F., Islas, O., y Arribas, A. (2019). Las nuevas leyes de los medios y la reconfiguración del entorno. Palabra Clave, 22(2), 1-27. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.9 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.9
  • Haeckel, E. (1866). Generelle Morphologie der Organismen: Allgemeine Grundzüge der Organischen Formen; Wissenschaft, Mechanisch Begründet durch die von Charles Darwin Reformierte Deszendenz-Theorie. G. Reimer. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110848281
  • Harrocks, C. (2004). McLuhan y la realidad virtual. Gedisa.
  • Innis, H. (1951). The bias of communication. University of Toronto Press.
  • Islas, O., Gutiérrez, F., Strate, L. (2018). La comprensión de los medios en la era digital. Un nuevo análisis de la obra de Marshall McLuhan. Alfaomega.
  • Kaiser, B. (2020). La dictadura de los datos. HarperCollins.
  • Kaplan, D. (1999). The Silicon Boys and their Valley of Dreams. Morrow.
  • Korzybski, A. (1995). Science and Sanity: An Introduction to Non-Aristotelian System and General Semantics, Institute of General Semantics.
  • Kroker, A. (1985). Technology and the Canadian Mind: Innis/McLuhan/Grant. St. Martin’s.
  • Levinson, P. (1999). Digital McLuhan. Routledge.
  • Logan, R. (2004). The Alphabet Effect. A Media Ecology Understanding of the Making of Western Civilization. Hampton Press.
  • Luhmann, N. (2012). Introduction to System Theory. Polity Press.
  • Mattelart, A. (2002). Historia de la Sociedad de la información. Paidós.
  • Mattelart, A. (2007). La invención de la comunicación. Siglo XXI.
  • Mc Luhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: the making of typographic man. University of Toronto.
  • McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del hombre. Paidós.
  • Marchand P. (1989). Marshall McLuhan: The medium and the messenger. Random House.
  • Miller, J. (1971). McLuhan. Grijalbo.
  • O'Regan, T. (2006). The media ecology tradition. En The Sage Handbook of Media Studies (pp. 31-43). Sage Publications.
  • Paz, O. (1996). Claude Levi-Strauss o el nuevo festín de Esopo. Ideas y costumbres II. Usos y símbolos. Obras Completas Edición del Autor T.10. Fondo de Cultura Económica.
  • Piscitelli, A. (2009). Internet, la imprenta del siglo XXI. Gedisa.
  • Postman, N. (1970). The Reformed English Curriculum. In Eurich, A.C., and the Staff of the Academy for Educational Development (Eds) High School 1980: The Shape of the Future in American Secondary Education. Pitman Publishing.
  • Shannon, C. (1949). Communication Theory of Secrecy Systems. Bell System Technical journal, 28, 656-715. DOI: https://doi.org/10.1002/j.1538-7305.1949.tb00928.x
  • Strate, L. (2017). Media Ecology. An Approach to Human Condition. Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4331-4005-1
  • Strate, L. (1999). Understanding MEA. Medias Res, 1(1).
  • Tansley, A. G. (1935). The Use and Abuse of Vegetational Concepts and Terms. Ecology, 16(3), 284-307. https://doi.org/10.1177/0309133307083297 DOI: https://doi.org/10.2307/1930070
  • Von Bertalanffy, L. (2015). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Fondo de Cultura Económica.
  • Von Foerster, H. (2002). Understanding Understanding: Essays on Cybernetics and Cognition. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/b97451
  • Williams, R. (2004). Television: Technology and Cultural Form. Routledge Classics. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203426647
  • Wiener, N. (1948). Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine. The Technology Press.
  • Wolf, G. (January 1, 1996). Channeling McLuhan. The Wired Interview with the magazine´s patron saint. Wired. https://www.wired.com/1996/01/channeling/
  • Wolf, T. (2008). Understanding me. Lectures and Interviews. Mit Press