La representación del Madrid en guerra en "Frente de Madrid"

  1. Javier Sánchez Zapatero 1
  2. María Marcos Ramos 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
L´Atalante. Revista de estudios cinematográficos

ISSN: 2340-6992

Year of publication: 2023

Volume: 36

Pages: 37-49

Type: Article

More publications in: L´Atalante. Revista de estudios cinematográficos

Abstract

This article analyses the depiction of the city of Madrid in the film Frente de Madrid (Edgar Neville, 1939), an adaptation of the director’s short story of the same name. Aware of the importance of cinema as one of the most effective forms of propaganda, Neville depicts Madrid as a war-torn city that the Francoists, characterised as heroes, must save from the “Reds”, who are portrayed as brutal thugs. The film, associated with what came to be known in Spain as cine de cruzada(“crusade cinema”), is set in the Spanish capital not only for the pur-pose of the storyline, but also because of the symbolic value that the city acquired during the Spanish Civil War for both sides in the con-flict. Beyond the obvious ideological and political significance of the city, the depiction takes on a markedly social dimension through its emphasis on how the war destroyed the traditional, bourgeois, enli-ghtened atmosphere that Neville idealistically identifies with the city.

Bibliographic References

  • Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
  • Álvarez Rodrigo, A. (2019). Las estrellas cinematográficas durante el franquismo desde una perspectiva de gé¬nero. En I. Escobedo y H. Kurdelsku (eds.), Experiencias en común (pp. 26-45). Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Burguera, M. L. (1999). Edgar Neville. Entre el humor y la nostalgia. Valencia: Institución Alfonso el Magnánimo.
  • Cabrerizo, F. (2004). Los primeros acuerdos de coproducción entre la España franquista y la Italia fascista. Archivos de Filmoteca, 48, 122-133. https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/309
  • Castillo, F. (2016). Los años de Madridgrado. Madrid: Fórcola.
  • Cervera, J. (2006). Madrid en Guerra. La ciudad clandestina, 1936-1939. Madrid: Alianza.
  • Fernández-Hoya, G., Deltell Escolar, L. (2021). La expresión dramática en Frente de Madrid: Conchita Montes, el primer arquetipo femenino de la Guerra Civil Española. L’Atalante. Revista de estudios cinemato¬gráficos, 32, 35-50. https://revistaatalante.com/index.php/atalante/article/view/888
  • Gómez Bravo, G. (2018). Asedio: historia de Madrid en la guerra civil (1936-1939). Madrid: Ediciones Complutense.
  • Hernández-Francés León B., Justo Álvarez R. (2020). ¡Atención, Madrid! Edgar Neville en la Compañía de Radio y Propaganda del frente de Madrid a través de sus diarios. Área Abierta, 20(3), 273-300. https://doi.org/10.5209/arab.68998
  • Márquez, C. J. (2006). Cómo se ha contado la Guerra Civil española. Madrid: Lengua de Trapo.
  • Monguilot-Benzal, B. (2017). Volver al frente: reconstrucción de la película «Frente de Madrid» (1939) de Edgar Neville. En J. A. Ríos Carratalá (ed.), Universo Neville (pp. 147-166). Málaga: Instituto Municipal del Libro.
  • Monterde, J. E. (1995). El cine de la autarquía 1939-1950. En VV.AA. (eds.), Historia del cine español (pp. 181-238). Madrid: Cátedra.
  • Neville, E. (2013). Frente de Madrid. Madrid: Asociación de Libreros de Lance de Madrid.
  • Oviedo Silva, D. (2018). Denuncias y prácticas acusatorias en el Madrid bélico: los Comités de Vecinos. En G. Gómez (ed.), Asedio: historia de Madrid en la guerra civil (1936-1939) (pp. 367-401). Madrid: Ediciones Complutense.
  • Pérez Bowie, J. A. (2004). Cine, literatura y poder. La adaptación cinematográfica durante el primer franquismo (1939-1950). Salamanca: Librería Cervantes.
  • Real Academia Española (s.f.). Purgar. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/purgar?m=form
  • Ríos Carratalá, J. A. (2007). Una arrolladora simpatía. Edgar Neville: de Hollywood al Madrid de la posguerra. Barcelona: Ariel.
  • Sánchez-Biosca, V. (2006). Cine y guerra civil española. Del mito a la memoria. Madrid: Alianza.
  • Seguin, J. C. (1996). Historia del cine español. Madrid: Acento.
  • Torreiro, C. (2016). Continuidades y rupturas: Edgar Neville, entre República y primer franquismo (1931-1945). Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Tranche, R. (2007). El frente y la ocupación de Madrid a través de la propaganda cinemato/gráfica del bando nacional en la Guerra Civil. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 12, 95-118. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0707110095A/7259
  • Vincent, M. (2006). La reafirmación de la masculinidad en la cruzada franquista. Cuadernos de Historia Contemporánea, 28, 135-151. https://revistas.ucm.es/index.php/CHCO/article/view/CHCO0606110135A/6807