Expresión corporal y educación emocional: Resultados de un programa en educación infantil

  1. Montes Contreras, Ana Yamileth 1
  2. López Pastor, Víctor M. 1
  1. 1 Facultad de Educación de Segovia. Universidad de Valladolid
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2024

Issue: 87

Pages: 11-29

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

This article focuses on the results obtained during the implementation of a globalized intervention program of body expression as a vehicle for the development of emotional intelligence in early childhood education. The main objective is to assess the potential of bodily expression as a way to develop emotional intelligence in the classroom. The proposal uses five methodological resources for body expression: motor storytelling, expressive and dramatic play, children's yoga, shadow theatre and dance; as a way of physical, emotional, cognitive, and social development; placing special emphasis on the emotional. The program has been put into practice in a classroom of 25 children in the third year of the second cycle of early childhood education. The evaluation and data collection instruments used were: Group evaluation sheet with verbal scale, teacher notebook, teacher self-assessment sheet, video and photography. The results are positive, in general, at a motor and expressive level, as well as in the ability to listen, empathy, respect and socialization among students; although clear intra-student differences are observed. A good evolution is observed in the students' abilities throughout the program, as well as in teaching skills.

Bibliographic References

  • Arteaga, M., Viciana, V. Conde Caveda, J. Desarrollo de la expresividad corporal: tratamiento globalizador de los contenidos de representación. Inde. Barcelona. 1997
  • Del Barrio, D., Bustamante, R., Calzado, M.A, Nievas, J.M, Palomo, S., Prieto, A., Quiroga, J.J, Rodríguez, V.M, Vega, M., Veira, E. Cuentos motores en Educación Física en Primaria. Inde. 2011
  • Bisquerra. Educación emocional: Propuestas para educadores y familias. CCS. Madrid Castaner, M. (2000). Expresión corporal y danza. INDE. Barcelona. 2011
  • Conde Caveda, J. Los cuentos motores. Paidotribo. Barcelona 1994
  • Coterón, J., Sánchez, G., Gil, J., Sánchez, A. El movimiento expresivo: II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación. Amaru. Salamanca. 2008
  • Esteve, A., López Pastor. V. M. La expresión corporal y la danza en Educación Infantil. La peonza. Revista de Educación Física para la paz, 2014;9:3-26.
  • Gardner, H. Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica. Ciudad de México. 1987
  • Gil Madrona, P., Gutiérrez, D. Expresión corporal y educación infantil. Wanceulen. Sevilla. 2005
  • Goleman. Inteligencia emocional. Kairós. Barcelona. 1996
  • Herranz, A., López Pastor, V. M. La expresión corporal en educación infantil. La Peonza: revista de educación física para la paz, 2015;10:23-44.
  • Hugas Battle, A. La danza y el lenguaje del cuerpo en Educación infantil. Editorial Celeste. Madrid. 1996
  • Isabel, M., López Pastor, V. Teatro de sombras en Educación Infantil: un proyecto para el festival de Navidad. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2007;12:45-50.
  • Learreta, B., Ruano, K., Sierra, M.A. Didáctica de la expresión corporal. Talleres monográficos. Inde. 2006
  • Learreta, B., Sierra, M.A., Ruano, K. Los contenidos de la Expresión Corporal. Inde. 2005
  • Mendiara, J., Gil Madrona, P. Psicomotricidad educativa. Wanceulen. Sevilla. 2016
  • Motos, T. Iniciación a la expresión corporal. Humanitas. Barcelona. 1983
  • Navarro, M. R. Drama, creatividad y aprendizaje vivencial: algunas aportaciones del drama a la educación emocional. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2009;18:161–172.
  • Pallarés, C., López Pastor. V. M., Bermejo, A. Teatro de sombras, diseño y puesta en práctica de una unidad didáctica en Educación Infantil. La peonza. Revista de Educación Física para la paz, 2014;9:63-71.
  • Renobell, G. Todo lo que hay que saber para bailar en la escuela. Editorial Inde. Barcelona. 2009
  • Ruano, C.; López Pastor, V. M.; Alonso, V.; Cabello, A. M.; Regidor, S., Gonzalo, A. Conocemos el mundo de las sombras corporales. En: V.M. López Pastor, M. Pedraza, C. Ruano, y J. Saez (coord.). Educación Física y Dominios de Acción Motriz: unidades didácticas (pgs 141-154). Buenos Aires. 2017
  • Miño, Dávila, Ruiz Omeñaca, J. V. Ljsalfar y los niños del viento. Cuentos motores cooperativos para educación Primaria. Inde. 2009
  • Ruiz Omenaca, J. V. El cuento motor en la educación infantil y en la educación física escolar: cómo construir un espacio para jugar, cooperar, convivir y crear. Editorial Wanceulen. Sevilla. 2011
  • Ruiz Omeñaca J. V. La luna de las cerezas rojas. Wanceulen. 2013
  • Sánchez Romero, R. Didáctica del juego. Innovación y experiencias educativas, 2010;33:1-10.
  • Santamaría, N. Las cuñas motrices en educación infantil permiten un cuerpo presente en el aula. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 2019;5(1):138–159.
  • Stokoe, P., Schächter, A. Expresión corporal. Paidos. Barcelona. 1994