Experiencias artístico-educativas entre universidad y museo

  1. Coca Jiménez, Pablo
  2. Marín-Cepeda, Sofía
Revista:
IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

ISSN: 2697-2018

Ano de publicación: 2023

Volume: 2

Número: 1

Páxinas: 28-36

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/IJABER.2023.2.1.10209 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: IJABER. International Journal of Arts-based Educational Research

Resumo

There is a striking contradiction between the degree of consumption and production of images in the younger generations and the disconnection they show with their visual culture. For this reason, we consider it appropriate to offer quality learning situations to students in the education grades, which make possible a greater and better formation around their visual culture. With the aim of insisting on this need and improving the training of future teachers of infant and primary education, we generated the UVaMusEA teaching innovation project at the University of Valladolid. We present a summary of its approaches, structure and work methodology, developed in specific projects through a multidisciplinary team, projects aimed at improving and enhancing the relationship between university classrooms and museums. We then delve into one of the specific projects developed during the 2021/2022 academic year and conclude by assessing the achievements and identifying the shortcomings that define the lines to be followed in future editions of the project.

Referencias bibliográficas

  • Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ensayo para una revisión pragmatista de la experiencia estética en educación (2ª Ed.). Octaedro-UPNA.
  • Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education Through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. http://dx.doi.org/10.18039/ajesi.66849
  • Duncum, P. (2017). A Critical Review of the Postmodern Implosion of Fine Art and Popular Visual Culture in Art Classrooms. En G. Barton y M. Baguley (Eds). The Palgrave Handbook of Global Arts Education (pp. 533-545). Palgrave Macmillan.
  • Fróis, J. P. (2009). Dialog on visual culture and education for the XXI century: an interview with Professor Paul Duncum. Interact: Revista Online de Arte, Cultura e Tecnología, 16, 1-9. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/2337
  • Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Octaedro.
  • Instituto Nacional de Estadística (2021). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. https://www.ine.es/prensa/tich_2021.pdf
  • López Fernández-Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal Merillas, O. y Marfil Carmona, R. (Eds.) (2022). Libro Blanco. Especialidad en los Grados de Magisterio y Centros Educativos en Educación Artística, Plástica, Visual y Audiovisual. https://bit.ly/3MZblO5
  • Marfil Carmona, R. y Álvarez Rodríguez, M. D. (2018). El software creativo en la educación artística: Reflexiones y posibilidades en torno a The next Rembrandt. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 1, 21-28. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2018.i01.02
  • Melgar, M.F., Elisondo, R., Gisel, M. y Lisa, E. (2022). Jóvenes y museos. Estudio de percepciones sobre experiencias educativas. Revista Praxis Educativa, 26(3), 1-18. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260311
  • Mirzoeff, N. (2016). Cómo ver el mundo: una nueva introducción a la cultura visual. Paidós.
  • Murciano-Hueso, A., Gutiérrez-Pérez, B. M., Martín-Lucas, J. y Huete, A. (2022). Juventud onlife. Estudio sobre el perfil de uso y comportamiento de los jóvenes a través de las pantallas. RELIEVE, 28(2), 1. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/26158
  • Palacios, J., Gehrig, R. y Roder, J. (2020). Viviendo en una burbuja: pasos tentativos para una antropología de la adicción a las nuevas tecnologías. Revista de Antropología Iberoamericana, 15(3), 531-555. https://aries.aibr.org/storage/antropologia/netesp/numeros/1503/150306.pdf
  • Santacana, J., Martínez, T., Llonch, N. y López, V. (2016). ¿Qué opinan los adolescentes sobre los museos y la didáctica? Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 31(2), 23-38. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/8795/9073