Un enfoque mixto de la actitud y motivación hacia el uso de una plataforma virtual para el aprendizaje de las matemáticas

  1. Juan Luis Cabanillas-García 1
  2. Sofía Veríssimo Catarreira 2
  3. Mari Cruz Sánchez-Gómez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Journal:
Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação

ISSN: 1646-9895

Year of publication: 2023

Issue: E59

Pages: 1-13

Type: Article

More publications in: Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação

Abstract

Higher Education demands new tools that adapt to the knowledgesociety and motivate students in complex areas such as mathematics. Our researchwas carried out at the Polytechnic Institute of Portalegre, where a new virtualplatform has been implemented, which aims to help students in their learning.The research objective was to analyze the motivation attitude towards the useof the virtual platform for learning mathematics. To do this, a descriptive andcorrelational study was carried out through a mixed design that complementsqualitative and quantitative methodology with a concurrent triangulation design.The results reflected that there is a significant positive correlation between attitudeand motivation towards the platform. No statistical differences were found inrelation to gender and age.

Bibliographic References

  • Berger, T., & Frey, C. (2015). Future Shocks and Shifts: Challenges for the GlobalWorkforce and Skills Development. OECD. http://www.oecd.org/education/2030-project/about/documents/Future-Shocks-and-Shifts-Challenges-for-the-Global-Workforce-and-Skills-Development.pdf
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2020). La búsqueda deinformación, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente.RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 241-267. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24128
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo-González, R., & Carvalho, J. L. (2022). Analysis ofthe Use, Knowledge and Problems of E-learning in a Distance Learning Master’sProgramme. In: Costa, A.P., Moreira, A., Sánchez Gómez, M.C., Wa-Mbaleka,S. (Eds) Computer Supported Qualitative Research. WCQR 2022. LectureNotes in Networks and Systems, vol 466 (25-47). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04680-3_3
  • Cabanillas-García, J. L., Martín-Sevillano, R., Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Cilleros,M. V., Verdugo-Castro, S., Mena, J., Pinto-Llorente, A. M., & Izquierdo-Álvarez,V. (2022). A Qualitative Study and Analysis on the Use, Utility, and Emotions ofTechnology by the Elderly in Spain. In: Costa, A.P., Moreira, A., Sánchez Gómez,M.C., Wa-Mbaleka, S. (Eds.) Computer Supported Qualitative Research. WCQR2022. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 466 (248-263). Springer, Cham.https://doi.org/10.1007/978-3-031-04680-3_16
  • Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. M. y Luengo, R. L. (2020). Contraste en lapercepción sobre el uso de una plataforma virtual para la mejora de la enseñanza yaprendizaje de las matemáticas. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologiasde Informação, (38), 33-47. http://dx.doi.org/10.17013/risti.38.33-47
  • Curione, K. y Huertas, J. A. (2017). Revisión del MSLQ: veinticinco años de evaluaciónmotivacional. Revista de Psicología, 12(24), 55-67. http://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/viewFile/414/405
  • De Pablos, J., Colás, P. y González, T. (2010). Factores facilitadores de la innovacióncon TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticaseducativas autonómicas. Revista de educación, 352, 23-51. https://bit.ly/3bCPt6W
  • Del Prete, A. y Cabero, J. (2020). El uso del Ambiente Virtual de Aprendizaje entre elprofesorado de educación superior: un análisis de género. Revista de Educación aDistancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.400061
  • Dornaleteche, J., Buitrago, A. y Moreno, L. (2015). Categorización, selección de ítems yaplicación del test de alfabetización digital online como indicador de la competenciamediática. Comunicar, 22(44), 177-185. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-19
  • García, A. y Arras, A. M. (Ed.). (2011). Competencias en TIC y rendimiento académicoen la universidad: Diferencias por género. Madrid: AECID. Agencia Españolade Cooperación Internacional para el desarrollo. https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/121354/1/libro%20competencias%20en%20TIC%20y%20rendimiento%20academico%20universidad.pdf
  • Hergatt, A., Whetten, J., & Hergatt, W. (2013). Using technology in higher education:The influence of gender roles on technology self-efficacy. Computers in HumanBehavior, 29(4), 1779-1786. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.012
  • Maquilón, J. J., Mirete, A. B., García, F. A. y Hernández, F. (2013). Valoración de lasTIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje.Revista de investigación educativa, 31(2), 554-554. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.151891
  • Marques-Sule, E., Muñoz-Gómez, E., Almenar-Bonet, L., Moreno-Segura, N., Sánchez-Gómez, M. C., Deka, P., López-Vilella, R., Klompstra, L., & Cabanillas-García, J.L. (2022).Well-Being, Physical Activity, and Social Support in Octogenarians withHeart Failure during COVID-19 Confinement: A Mixed-Methods Study. Int. J.Environ. Res. Public Health, 19, 15316. https://doi.org/10.3390/ijerph192215316
  • Martínez, M. Á. y García, A. B. (2013). Análisis de la influencia de la virtualizaciónen la motivación del alumnado universitario de primer curso de MagisterioRevista de educación, 362, 42-68. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/97123?locale-attribute=eu
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expandedsourcebook. SAGE.
  • Mirete, A. B., García, F. A. y Hernández, F. (2015). Cuestionario para el estudio de laactitud, el conocimiento y el uso de TIC (ACUTIC) en Educación Superior. Estudiode fiabilidad y validez. Revista interuniversitaria de formación del profesorado,(83), 75-89. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5249496.pdf
  • Orellana-Campoverde, J. A. y Erazo-Álvarez, J. C. (2022). Herramientas digitalespara la enseñanza de Matemáticas en pandemia: Usos y aplicaciones deDocentes. Episteme Koinonia, 4(8), 109-128. http://portal.amelica.org/ameli/journal/258/2582582008/movil/
  • Pérez, M. L. y Saker, A. F. (2013). Importancia del uso de las plataformas virtuales enla formación superior para favorecer el cambio de actitud hacia las TIC: estudio decaso: Universidad del Magdalena, Colombia. Revista Iberoamericana de evaluacióneducativa, 6(1), 153-166. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4691569.pdf
  • Prada, R., Hernández, C. A. y Gamboa, A. A. (2019). Usos y efectos de la implementaciónde una plataforma digital en el proceso de enseñanza de futuros docentes enmatemáticas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 137-156.https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a10
  • Sánchez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (34), 217-233. https://bit.ly/39oI0qV
  • Serrano, Á., Sanz, R., Cabanillas-García, J. L., López-Lujan, E. (2023). Socio-Emotional Competencies Required by School Counsellors to Manage DisruptiveBehaviours in Secondary Schools. Children, 10(2), 231. https://doi.org/10.3390/children10020231
  • Tejedor, F. J. y García, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de lasTIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes. Revista españolade pedagogía, (233), 21-43. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4064/CompetenciasDeLosProfesoresParaElUsoDeLasTIC.pdf?sequence=1
  • Vaillant, D., Rodríguez, E. y Biagas, G. B. (2020). Uso de plataformas y herramientasdigitales para la enseñanza de la Matemática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicasem Educação, 28, 718-740. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802241