Principios pedagógicos estructurales para espacios patrimoniales musealizados en contextos con perfil pluricultural. El caso de la Región Metropolitana de Chile.

  1. Ballesteros-Colino, Tania 1
  2. Fontal, Olaia 1
  3. De Castro Martín, Pablo 1
  4. Fernández, Francisco J. 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Pontificia Universidad Católica de Chile
    info

    Pontificia Universidad Católica de Chile

    Santiago de Chile, Chile

    ROR https://ror.org/04teye511

Zeitschrift:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: Historical thinking skills from an international perspective

Nummer: 49

Seiten: 269-300

Art: Artikel

DOI: 10.26754/OJS_CLIO/CLIO.2023499563 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Clío: History and History Teaching.

Zusammenfassung

The general objective was to identify and characterize the structural pattern of pedagogical practices in the education departments of heritage museum and spaces in Chile, as an example of a country with pluricultural identity profile. The initial sample was the 87 museums and organizations of the National Registry of Museums of the government (RMC). A sequential exploratory design (cuan - CUAL) was used that incorporates descriptive statistical analysis, phases, criteria and instruments of the SHEO method. It allowed us to limit the sample to 16 and transfer its lines to the database. Following this (QUAL phase), the sample was subjected to the indicators of the validated Q-Edutage scale. Finally, descriptive analyzes of the 5 educational departments quartile 1 were carried out. It situated the optic upon correlation between educational agents and fields —formal, non-formal— as a phenomenon. The structural nodes were methodology, design, pedagogical strategies, resources and the participation and communicative interaction channels in virtual environments. From the structure, the four principles of the phenomenon were, (1) professional training, (2) facilitating resources, (3) applied technology and (4) interaction mechanisms.

Bibliographische Referenzen

  • Abril-López, D., López Carrillo, D., González-Moreno, P. M. y Delgado-Algarra, E. J. (2021). How to Use Challenge-Based Learning for the Acquisition of Learning to Learn Competence in Early Childhood Preservice Teachers: A Virtual Archaeological Museum Tour in Spain. Frontiers in Education, 6, 714684.
  • Álvarez-Rodríguez, D., Marfil-Carmona, R. y Báez-García, C. (2019). Investigación de impacto sobre la formación en mediación y educación en museos: análisis de la Web of Science. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 121-144. https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.357731
  • Anderson S. y Keenlyside, E. (2021). Art Museums and Exclusionary Visions of Nationhood: The Possibilities for Docent Training. Journal of Museum Education, 46(3), 375-392.
  • Bahtiyar Karadeniz, C. (2020). Assessment for awareness and perception of the cultural heritage of geography students. Review of International Geographical Education Online. Eskisehir, special issue, 40-64. https://doi.org/10.33403/rigeo.640722
  • Borghi, B. y Montanari, D. (2021). La enseñanza de la Historia en Italia, entre pasado, reformas y horizontes futuros. El Futuro Del Pasado, 12, 91–121. https://doi.org/10.14201/fdp20211291121
  • Burke, C. A. y Wallace, J. (2020). Re-examining Postcolonial Science Education Within a Power-Knowledge Framework. Science & Education, 29(3), 571–588. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00116-8
  • Campos Rabadan, M. (2020). La propuesta audiovisual y el discurso del Museo de la Memoria y los Derechos Humanos de Santiago de Chile. Fotocinema-Revista Cientifica de Cine y Fotografía, 20. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7605
  • Castro-Calviño, L. y López-Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 97-114. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72020
  • Castro-Fernández, B., Castro-Calviño, L., Conde-Miguélez, J. y López-Facal, R. (2020). Concepciones del profesorado sobre el uso educativo del patrimonio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95(34.3), 77-96. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81620
  • Chaparro Sainz, A., Mendez Andres, R. y Felices de la Fuente, M.M. (2022). El patrimonio en las aulas. Un estudio en prospectiva con estudiantes del Grado en Educación Primaria. Contextos Educativos, Revista De Educación 29, 137-154. https://doi.org/10.18172/con.4950
  • Chaparro-Sainz, A. y Parra Martínez, J. (2021). Necesidades de los docentes de Cartagena para introducir el patrimonio en el aula. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 47-66. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91321
  • Chin, K. Y. y Wang, C. S. (2021). A historic site and museum guide system based on wearable mixed reality: effects on students' situational interest. Bulletin of the Technical Committee on Learning Technology, 21(1), 2-9.
  • Chng, K. S. y Narayanan, S. (2017). Culture and social identity in preserving cultural heritage: an experimental study. International Journal of Social Economics, 44(8), 1078-1091. https://doi.org/10.1108/IJSE-10-2015-0271
  • Colombo Junior, P. D., Dantas Leite, E. y Marandino, M. (2021). Cool down or heat up? La elección de temas sociocientíficos controvertidos por profesores en formación en relación con los museos de ciencias. Comunicações Piracicaba, 28(3), 25-37. http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v28n3p25-37
  • Condeza Dall'Orso, R. y Andrea Villena Moya, A. (2019). Trayectorias patrimoniales y museísticas de las casas de Pablo Neruda en Chile: de la casa espacio poético a la casa-museo. Culture & Museès, 34, 139-169. https://doi.org/10.4000/museosculturales.3972
  • Consejo de Europa. (2005). Convenio Marco sobre valor del patrimonio cultural para la sociedad (Convención de Faro, de 27 de octubre de 2005). https://rm.coe.int/16806a18d3
  • Correa-Lau, J., Carmona, J., Carmona, G., Castro, V. y Santoro, C. M. (2019). Entre Pablo Neruda y Rigoberta Menchú. Representaciones del pasado precolombino en museos de chile. Chungara Revista de Antropología Chilena, 51(2), 191-200. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562019005001702
  • Cuenca-López, J. M., Martín-Cáceres, M., y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49(1), 45-54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54
  • Da Costa Campos, S. B, Cattani, A. y Pinto, P. S. (2020). La educación patrimonial en São Luís do Maranhão en la perspectiva de investigadores de instituciones de educación formal y gestores de instituciones de preservación. Patrimonio y Memoria, 16(1), 319-347.
  • Domenici, V. (2022). STEAM Project-Based Learning Activities at the Science Museum as an Effective Training for Future Chemistry Teachers. Education Sciences, 12(1), 30. https://doi.org/10.3390/educsci12010030
  • Echegoyen Sanz, Y. y Martín Ezpeleta, A. (2020). The exhibition is just the beginning: Qualitative analysis of creative educational materials prepared by preservice teachers. Journal of Education Culture and Society, 11(2), 297–310. https://doi.org/10.15503/jecs2020.2.297.310
  • Farrujia de la Rosa, A. J., Martínez-Gil, T., Hernández Gómez, C. M. y Sáez-Rosenkranz, I. (2022). Designing Heritage Itineraries in Trainee Teachers Through Virtual Inter-University and Collaboration Groups: The Examples of Barcelona and La Laguna in Social Sciences Teaching. Frontiers in Education, 7, 834373. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.834373
  • Felices de la Fuente, M. M., Chaparro-Sainz, A. y Rodríguez-Pérez, R. A. (2020). Perceptions on the use of heritage to teach history in Secondary Education teachers in training. Humanities & Social Sciences Communications, 7(1). 123, 1-10. 1-10. https://doi.org/10.1057/s41599-020-00619-3
  • Fontal, O. (2015). El patrimonio a través de la educación artística en la etapa de primaria. Arte, Individuo y Sociedad, 28(1),105-120. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47683
  • Fontal, O. (2016). El Observatorio de Educación Patrimonial en España. Cultura y Educación, 28(1), 254-266.
  • Fontal, O. y Marín-Cepeda, S. (2017). Heritage Education in Museums: an Inclusion- Focused Model. The International Journal of the Inclusive Museum, 9(4), 47-64. https://doi.org/10.18848/1835-2014/CGP/v09i04/47-64
  • Fontal, O. y García-Ceballos, S. (2019). Evaluación de programas de Educación Patrimonial: estándares de calidad. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 1-15.
  • Fontal, O., García-Ceballos, S., Arias, B. y Arias, V. B. (2019). Evaluación de los programas de Educación Patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 31-38. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.07.003
  • Fontal, O. y Gómez-Redondo, C. (2016). Heritage education and heritagization processes: SHEO metodology for educational programs evaluation. Interchange, 47(1), 65-90. https://doi.org/10.1007/s10780-015-9269-z
  • Fontal, O. e Ibáñez-Etxeberria, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de Educación, 375, 184-214. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340
  • Fontal, O., Martínez-Rodríguez, M., Ballesteros-Colino, T. y Cepeda, J. (2021). Percepciones sobre el uso del patrimonio en la enseñanza de la Educación Artística. Un estudio con futuros profesores de Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 67-86. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91269
  • García Martínez, B., Lozano Martínez, J. y Cerezo Maíquez M. C. (2021). Educación intercultural-inclusiva desde el patrimonio cultural: la voz del alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3). https://doi.org/10.6018/reifop.456421
  • García-Ceballos, S., Aso, B., Navarro-Neri, I. y Rivero, M. P. (2021). La sostenibilidad del patrimonio en la formación de los futuros docentes de Educación Primaria: compromiso y práctica futura. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 87-108. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91437
  • Gillate, I., Castrillo, J., Luna, U. e Ibáñez-Etxeberria, A. (2021). Concepciones del profesorado en formación inicial acerca del patrimonio local. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(5.3), 129-146. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91757
  • Gillate, I., Vicent, N., Gómez-Redondo, C. y Marín-Cepeda, S. (2018). Características y dimensión educativa en apps de educación patrimonial. Análisis a partir del método OEPE. Estudios Pedagógicos, 43(4), 115-136.
  • Gómez Carrasco, C. J., Chaparro Sainz, A., Felices de la Fuente, M. M. y Cózar Gutiérrez, R. (2020). Estrategias metodológicas y uso de recursos digitales para la enseñanza de la historia. Análisis de recuerdos y opiniones del profesorado en formación inicial. Aula Abierta, 49(1), 65-74. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.65-74
  • González Casanova, M. (2021). The twilight zone of collections. what do we preserve when we conserve? Intervencion, 12(23), 156-179. https://doi.org/10.30763/intervencion.245.v1n23.24.2021
  • González-Alonso, F., Ochoa-Cervantes, A. y Guzón-Nestar, J. L. (2022). Aprendizaje servicio en educación superior entre España y México. Hacia los ODS. Alteridad. Revista de Educación, 17(1), 76-88. https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.06
  • Heras, R., Medir, R. M. y Salazar, O. (2020). Children’s perceptions on the benefits of school nature field trips, Education, 3-13, 48:4 379-391. https://doi.org/10.1080/03004279.2019.1610024
  • Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (5ª ed.). Mc Graw Hill Education. ISBN: 978-1-4562-6096-5.
  • Ibáñez-Etxeberria, A., Fontal, O. y Rivero, P. (2018). Educación Patrimonial y TIC en España: marco normativo, variables estructurantes y programas referentes. Arbor, 194(788), a448. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2008
  • Ibáñez-Etxeberria, A., Kortabitarte, A., De Castro, P. y Gillate, I. (2019). Competencia digital mediante apps de temática patrimonial en el marco DigComp. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356231
  • Ibáñez-Etxeberria, A., Kortabitarte, A., Molero, M. B. y Luna, U. (2017). Aprendizaje de Prehistoria y Arqueología en una neocueva: relación entre competencia, percepción de aprendizaje y satisfacción. Estudios Pedagógicos, 43(4), 137-146. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400007
  • Islek, D. (2021). Evaluation of pre-service teachers' views regarding the use of museums as an educational environment. Apunt. Univ., 11(4), 17-39. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.758
  • Koukopoulos, Z., Koutromanos, G., Koukopoulos, D. y Gialamas, V. (2020). Factors influencing student and in-service teachers’ satisfaction and intention to use a user-participatory cultural heritage platform. Journal of Computers in Education, 7, 333-371. https://doi.org/10.1007/s40692-020-00159-4
  • Lee, J., Lee, H. K., Jeong, D., Lee, J., Kim, T. y Lee, J. (2021). Developing museum education content: AR blended learning. International Journal of Art & Design Education, 40(3), 473-491. https://doi.org/10.1111/jade.12352
  • Lobovikov-Katz, A. (2019). Metodología para la Alfabetización Espacial-Visual (MSVL) en Educación Patrimonial: Aplicación en la formación docente y perspectivas interdisciplinarias. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671
  • Lucas L. y Delgado-Algarra E. J. (2020). El Profesor Posmoderno de Ciencias Sociales: Un Modelo de Buenas Prácticas en Educación Patrimonial. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 27-45. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.002
  • Luna, U., Vicent, N., Reyes Cabrera, W. y Quiñonez Pech, S. H. (2019). Patrimonio, currículum y formación del profesorado de Educación Primaria en México. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 83-102. https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358761
  • Martínez-Rodríguez, M. y Fontal, O. (2020). Dealing with heritage as curricular content in Spain’s Primary Education. The Curriculum Journal, 31(1), 77-96. https://doi.org/10.1002/curj.7
  • Mei Chan, E. Y. (2019). Blended Learning Dilemma: Teacher Education in the Confucian Heritage Culture. Australian Journal of Teacher Education, 44(1), 35-51.
  • Meirovich, S. (2020). Children of freedom, notes on the social role of the national historical museum of Chile. Atenea, (522), 267-287. http://dx.doi.org/10.29393/at522-108hlsm10108
  • Montalvo, M. (2019). The Museum Education Department as Training Ground for Scholar-Educators. Journal of Museum Education, 44(2), 210-217. https://doi.org/10.1080/10598650.2019.1598769
  • Moore, S. (2019). Language and identity in an Indigenous teacher education program. Int International Journal of Circumpolar Health. 78(2), 1506213. https://doi.org/10.1080/22423982.2018.1506213
  • Morón Monge, M. C., Trabajo Rite, M. y Domínguez Parra, E. (2021). Las concepciones del docente de primaria en formación sobre el ser humano y el medioambiente desde la educación patrimonial y sus relaciones con la sostenibilidad. Espacios, 42(15). https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n15p03
  • Noble, K. (2021). Getting Hands On with Other Creative Minds: Establishing a Community of Practice around Primary Art and Design at the Art Museum. International Journal of Art & Design Education, 40(3), 615-629. https://doi.org/10.1111/jade.12371
  • Ortega-Sánchez, D. y Gómez-Trigueros, I. M. (2019). Didactics of historical-cultural heritage QR codes and the TPACK model: An analytic revision of three classroom experiences in Spanish higher education contexts. Education Sciences, 9(2), 117.
  • Osler, T., Sinner, A. y El Tannir, L. (2022). Intra-spective Event-encounters in Museums: A Pedagogic Practice Among Community Art Educators in Training. International Journal of Art & Design Education, 41(4), 502-516. https://doi.org/10.1111/jade.12430
  • Paliokas I., Patenidis A. T., Mitsopoulou E. E., Tsita C., Pehlivanides G., Karyati E.; ..., Tzovaras D. (2020), A gamified augmented reality application for digital heritage and tourism. Applied Sciences, 10(21), 7868. https://doi.org/10.3390/app10217868
  • Pavlou, V. (2022). Museum education for pre-service teachers in an online environment: Challenges and potentials. International Journal of Art & Design Education, 41(2), 257-267. https://doi.org/10.1111/jade.12404
  • Peters, T. (2021). Participatory curatorial practice and territorial link: Mirada de barrio project of the Museo de la Solidaridad Salvador Allende of Chile. Universum-Rev. Humanidades Cienc. Soc., 36(2), 539-561. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-23762021000200539
  • Poce, A., Agrusti, F. y Re, M. R. (2018), Heritage education and initial teacher training: An international experience. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 14(2), 127-143. https://doi.org/10.20368/1971-8829/1488
  • Ponsoda-López De Atalaya, S., Moreno-Vera, J. R. y Ponce-Gea, A. I. (2023). Las TIC como recurso para trabajar el Patrimonio Cultural Inmaterial en el aula. Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA), 30, 99-115. https://doi.org/10.7203/realia.30.24993
  • Redondo Castillo, L., Vilches Pena, A. y Gil-Pérez, D. (2021). Los museos etnológicos como instrumentos de formación ciudadana para la sostenibilidad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 39 (1), 117-135, https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2953.
  • Rodríguez Almansa, A., Costa Casais, M. y López Facal, R. (2019). Educar para reconocer: apropiación patrimonial de los depósitos cuaternarios del litoral gallego por estudiantes de Magisterio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 57-70 https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.357591
  • Röll, V. y Meyer, C. (2020). Young people’s perceptions of world cultural heritage: suggestions for a critical and reflexive world heritage education. Sustainability, 12(20), 8649. https://doi.org/10.3390/su12208640
  • Salido-López, P. V. (2021). La Educación Artística ante el reto de enseñar a aprender: un estudio de caso en la formación de docentes. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1429-1447. https://doi.org/10.5209/aris.72439
  • Sánchez-Macías, I., Fontal, O. y Rodríguez-Medina, J. (2019). La evaluación de aprendizajes: una práctica pendiente en Educación Patrimonial. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(2), 163-186.
  • Santacana-Mestre, J. y Martínez-Gil, T. (2018). El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor, 194(788), a447. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006
  • Schugurensky, D. y Wolhuter, C. (2018). Global Citizenship Education in Teacher Education: Theoretical and Practical Issues. Taylor & Francis.
  • Solé, G. (2021). Ensino da História em Portugal: o currículo, programas, manuais escolares e formação docente. El Futuro del Pasado, 12, 21-59. https://doi.org/10.14201/fdp2021122159
  • Souza, V. M., Bonifacio, V y Rodrigues, A. V. (2023). School Visits to Science Museums: A Framework for Analyzing Teacher Practices. Journal of Science. Teacher Education, 329-351. https://doi.org/10.1080/1046560X.2022.2103010
  • Szlachta, A. M. y Teté-Ramos, M. E. (2019). Possibilidades para a educação patrimonial por meio de games de realidade aumentada. MÉTIS História & Cultura, 18(35).
  • Trivino Cabrera, L. (2018). Clara Peeters and their other Stories: teaching innovation proposal to deal with resistance and prejudices in training teacher of the master in secondary teacher training. Revista Complutense de Educación, 29(3), 719-737.
  • Tzima, S., Styliaras, G. y Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences, 9(2), 99. https://doi.org/10.3390/educsci9020099
  • UNESCO. (1972). Convention Concerning the Protection of the World Cultural and World Natural Heritage. UNESCO: Paris, France.
  • Vial Lecaros, X. (2022). The silences shaping the memory of the mapuche in the national historical museum of Chile. Museum Anthropology, 45(2), 153, 163. https://doi.org/10.1111/muan.12253
  • Wismayer, A., Hayles, C. S. y McCullen, N. (2019). The Role of Education in the Sustainable Regeneration of Built Heritage: A Case Study of Malta. Sustainability, 11(9), 2563. https://doi.org/10.3390/su11092563