La génesis de una novela olvidada"Tres pesetas de historia" (1983), de Vicente Soto
ISSN: 0212-5889, 2695-4257
Year of publication: 2024
Issue: 41
Pages: 115-137
Type: Article
More publications in: Anales de Literatura Española
Abstract
This work is an attempt to recover a forgotten author and novel in our literary history. Vicente Soto, a Valencian writer exiled in London, published Tres pesetas de historia in 1983, a work that anticipated the boom in historical memory narratives. The main aim of this study is to reconstruct the genesis of the novel, which will allow us to demonstrate the complex process of literary creation. It also includes eight unpublished letters that Vicente Soto wrote to Antonio Buero Vallejo, in which the author provides relevant data on the genesis and will help to complete the collection of letters that the two writers exchanged throughout their lives.
Funding information
Este trabajo se enmarca dentro de la Ayuda Posdoctoral Uva (Convocatoria 2020) y del Proyecto de I+D+i – PGC Tipo B. FRACTALES. Estrategias para la fragmentación en la narrativa española del siglo XXi (PID2019-104215GB-I00).Bibliographic References
- Buero vallejo, A. y V. soto (2016), Cartas boca arriba. Correspondencia (19542000), D. Ródenas de Moya (ed.), Madrid, Fundación Banco Santander.
- Carrasco, B. (2022), «Entrevista a Vicente Muñoz Puelles», MAKMA. Revista de artes visuales y cultura contemporánea, 25 de junio, https://www.makma.net/ vicente-munoz-puelles-editorial-pretextos/
- Cruz, Juan (1978), «Vicente Soto: “Más de veinte años en Londres han marcado mi obra Literaria”», El País, 24 de marzo.
- García Viñó, M. (1981), Novel del Premio Heliodoro de novela, Máscara y rostro de los premios literarios, Cuenca, Editorial Fundamentos.
- Faber, S. (2011), «La literatura como acto afiliativo. La nueva novela de la Guerra Civil (2000-2007)», Contornos de la narrativa española actual (2000-2010). Un diálogo entre creadores y críticos, Madrid, Iberoamericana, pp. 101-110.
- Guillén, C. (1998), Múltiples moradas: ensayo de literatura comparada, Barcelona, Tusquets.
- Gracia, J. y D. ródenas de moya (2011), Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad. 1939-2010, Barcelona, Crítica.
- Gómez López-Quiñones, A. (2006), La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Madrid, Iberoamericana.
- Izquierdo, J. M. (2013), «La narrativa del nieto derrotado. Últimas novelas sobre la Guerra Civil española», ANPE-Norge. IV Congreso nacional: Un ciclo con la reforma educativa «Kunnskapsloftet», 19-21/09-2012.
- Larraz, F. (2014), «La Guerra Civil en la última ficción narrativa española», Studi Historica. Historia Contemporánea, 32, pp. 345-356.
- Mistrorigo, A. (2020), La narrativa breve de Vicente Soto. Una aproximación, Valladolid, Difácil.
- Mistrorigo, A. (2018), «Vicente Soto entre Inglaterra y España: narrativa breve de un dispatriado», Ínsula, 857, pp. 7-11.
- Moreno-Nuño, C. (2006), Las huellas de la Guerra Civil. Mito y trauma en la narrativa de la España democrática, Madrid, Ediciones Libertarias.
- Pereda, R. M. (1979). «Escándalo en el fallo del Premio Heliodoro», El País, 31 de octubre.
- R.M.P. (1979), «Heliodoro, ¿una broma de amigos?, Triunfo, Año XXXIII, n.º 876, 10 de noviembre, p.57.
- Ródenas de Moya, D. (2019), «Descanonización y estilo. Dos reivindicaciones», Exiliado en el aire: Recordando al escritor Vicente Soto (1919-2011), UNED, <https://canal.uned.es/video/5dc51bd65578f255a476d656> [consultado el 10/01/2023]
- Ródenas de Moya, D. (2016). «Introducción», Cartas boca arriba. Correspondencia (1954-2000), Madrid, Fundación Banco Santander, pp. 9-22.
- Santos, D. (1973), «Presentación», Casicuentos de Londres: seis sobre gentes de aquí y de allá y tres sobre españoles, de Vicente Soto, Madrid, Magisterio Español.
- Soldevila, I. (1980), La novela desde 1936, Madrid, Alhambra.
- Soto, V. (1983), Tres pesetas de historia, Barcelona, Argos Vergara.
- Suñén, L. (1983), «Un testimonio colectivo de la Guerra Civil», El País, 28 de agosto.