Tres formas de atender y entender la violencia política en Irlanda del NorteAgenda oculta (1990), En el nombre del Padre (1993) y En el nombre del hijo (1996)

  1. Mariano García de las Heras
  2. Jerónimo Ríos Sierra
Revista:
Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

ISSN: 2340-2199 1575-6823

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: La izquierda iberoamericana / Violencia política y construcción de paz en Irlanda del Norte

Volume: 26

Número: 56

Páxinas: 387-406

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales

Resumo

Film production constitutes a primary source in the construction of historical knowledge, although approval of its contributions is very recent and coincides with the renewal of research techniques in historiographical analyses that go beyond the documentary primacy of written texts. The potential relevance of film in social studies is supported by its primary status, exemplifying an ‘international mass medium’. Starting from this premise, this paper attempts to analyse and problematise different approaches that break with the traditional predominant approach to the Northern Irish political conflict in film. In this respect, Hidden Agenda, In the Name of the Father and Some Mother’s Son are three film productions that offer different ways of attending to and understanding polysemic categories that are problematic in the understanding of the Ulster political reality, such as democracy, justice, violence, terrorism or human rights.

Referencias bibliográficas

  • Baker, S. (2016). Victory doesn’t always Look the Way other People Imagine It.’ Post-conflict Cinema in Northern Ireland. En Y. Tzioumakis y C. Molloy (eds.), The Routledge Companion to Cinema and Politics. Nueva York: Routledge, pp. 175-185
  • Bardon, J. (1992). A History of Ulster. Belfast: Blackstaff Press.
  • Barrenetxea, I. (2006). Pensar la Historia desde el cine. Entelequía, núm. 1, 99-107
  • Barrenetxea, I. (2019). La «niña bonita». Imágenes de la violencia (y no violencia) de la Segunda República española en el cine. Historia contemporánea, núm. 59, 235-267
  • Craig, T. (2014). Monitoring the Peace? Northern Ireland’s 1975 Ceasefire Incident Centres and the Politicisation of Sinn Féin. Terrorism and Political Violence, 26(2), 307-319
  • Crusells, M. (2000). La guerra civil española: cine y propaganda. Barcelona: Ariel
  • Díaz Maroto, A. (2020). Los inicios del cine sobre el conflicto en Colombia: Guerrillas, ‘la violencia’ y una interpretación del pasado particular. Historia Actual Online, núm. 52, 35-44
  • Díaz Maroto, A. (2022). Luces, cámara y… ¡fuego!: la violencia política del País Vasco y Colombia en el cine de ficción: 1964-2017. Madrid: Sílex
  • Donnelly, K. (2000). The Policing of Cinema: Troubled film exhibition in Northern Ireland. Historical Journal of Film, Radio and Television, 20(3), 385-396
  • Ferraresi, Franco (1996). Threats to Democracy: The Radical Right in Italy after the War. Nueva Jersey: Princeton University Press
  • Ferro, M. (2000). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Crítica
  • Ferro, M. (2008). El cine, una visión de la historia. Madrid: Akal
  • Fitzduff, M. (1998). Más allá de la violencia. Procesos de resolución de conflicto en Irlanda del Norte. Bilbao: BAKEAZ
  • George, T. (Director) (1996). En el nombre del hijo. Castle Rock Entertainment, Hell’s Kitchen Films
  • Gillespie, M. P. (2008). The myth of an Irish cinema. Nueva York: Syracuse University Press
  • Hennessey, T. (2015). The First Northern Ireland Peace Process. Power-Sharing, Sunningdale and the IRA Ceasefires, 1972-1976. Nueva York: Palgrave
  • Hobsbawm, E. (1996). Historia del siglo XX. Barcelona: Crítica
  • Loach, K. (Director) (1990). Agenda oculta. Hemdale
  • Martínez Álvarez, J. (2010). La pervivencia de los mitos. La Guerra de la Independencia en el cine. Cuadernos de Historia Moderna, núm. 9, 191-213
  • Martínez Álvarez, J. (2019). La financiación autonómica de la industria cinematográfica en la década de los ochenta: un acercamiento al cine político vasco. Historia del Presente, núm. 34, 55-73
  • Martínez Álvarez, J. (2021). La censura portuguesa sobre el noticiario cinematográfico español Jornal de Actualidades/NO-DO, 1949-1977. Ler história, núm. 79, 39-62
  • McGuffin, J. (1973). Internment. Tralee: Anvil Books
  • McIlroy, B. (1998). Shooting to Kill. Filmaking and the “Troubles” in Northern Ireland. Richmond: Steveston Press
  • McLoone, M. (2000). Irish film. The emergency of a contemporary cinema. Londres: British Film Institute
  • Monhanan, B. (ed.) (2015). Ireland and cinema. Culture and contexts.
  • Mulholland, M. (2007). Irish Republican Politics and Violence before the Peace Process, 1968-1994. European Review of History, 14(3), 397-421
  • Orbach, S. (2018). Hunger Strike. The Anorectic’s Struggle as a Metaphor for our Age. Londres: Routledge
  • Pablo Contreras, S. de (2001). Cine e historia. ¿La gran ilusión o la amenaza fantasma? Historia contemporánea, núm. 22, 9-28
  • Pablo Contreras, S. de (2007). Una guerra filmada: el cine en el País Vasco durante la Guerra Civil. Historia contemporánea, núm. 35, 623-652
  • Prince, Simon (2006). The Global Revolt of 1968 and Northern Ireland. Historical Journal, 49(3), 851-875.
  • Sheridan, J. (Director) (1993). En el nombre del Padre. Universal Pictures, Hell’s Kitchen Films.
  • Sierra, L. (1999). Irlanda del Norte. Historia del conflicto. Madrid: Sílex Ediciones.
  • Sorlin, P. (2005). El cine, reto para el historiador. Revista Istor, núm. 20, 11-35.
  • Sorlin, P. (2008). Al hablar de la guerra civil española. Imágenes y representaciones. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen. Núm. 60-61, 32-61