Una pedagogía por símbolos e imágenes simbólicas

  1. Ferrer Ventosa, Roger 1
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

Revista:
REHMLAC: Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña

ISSN: 2215-6097 1659-4223

Año de publicación: 2018

Volumen: 10

Número: 2

Páginas: 259-272

Tipo: Artículo

DOI: 10.15517/REHMLAC.V10I2.34253 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: REHMLAC: Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña

Resumen

Freemasonry has a very unique way of spreading its ideas among the initiated of the organisation. This epistemology comes from various sources, but in all of them, the symbol, even more, the symbolic image, has a key role. A recent editorial novelty, Simbolismo masónico (Masonic symbolism), by J.J. García Arranz, studies it. In the following pages, I will try to delimit what constitutes this method of communicating ideas, especially in its visual dimension. I will elaborate on this matter with the help of this document by García Arranz, as well as the review published in REHMLAC+.

Referencias bibliográficas

  • Campanella, Tommaso. La ciudad del sol. Madrid: Tecnos, 2007.
  • Díaz-Urmeneta Muñoz, Juan Bosco. La tercera dimensión del espejo: ensayo sobre la mirada renacentista. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2004.
  • Eliade, Mircea. Mefistófeles y el andrógino. Barcelona: Labor, 1984.
  • Ferrer Ventosa, Roger. “El huevo y el cero: de la nada al infinito”. Revista Sans Soleil – Estudios de la imagen 8 (2016): 88:107.
  • Ferrer Ventosa, Roger. “Pensando en imágenes jeroglíficas: de la tradición hermética en el Renacimiento a las vanguardias hasta el arte contemporáneo”. Arte, individuo y sociedad 30, no. 2 (2018): 311-328.
  • Ferrer Ventosa, Roger. “Images as an Embodiment of the Sacred”. En Interpreting Sacred Stories. Wallingford: Cabi, en prensa).
  • Flor, Fernando R. de la. Emblemas. Lecturas de la imagen simbólica. Madrid: Alianza editorial, 1995.
  • García Arranz, José Julio. Simbolismo masónico. Historia, fuentes e iconografía. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil, 2017.
  • Garin, Eugenio. La revolución cultural del Renacimiento. Barcelona: Crítica, 1981.
  • Gombrich, E. H. Imágenes simbólicas. Estudios sobre el arte del Renacimiento, 2. Madrid: Debate, 2001.
  • Hoyos, Arturo de y Morris, S. Brent eds. Freemasonry in Context. History, Ritual, Controversy. Oxford: Lexington Books, 2004.
  • Martín López, David. “Arte y masonería: consideraciones metodológicas para su estudio”. REHMLAC+ 1, no. 2 (diciembre 2009-abril2010): 17-36. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/article/view/6615/6304
  • Morales Benítez, Antonio. “Reseña de Simbolismo masónico. Historia, fuentes e iconografia de José Julio García Arranz”. REHMLAC+ 10, no. 1 (2018): 392-294. https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i1.331
  • Pilkington, Mark. “The Active Surface: Art as Magical Technology”. En As Above, So Below: Portals, Visions, Spirits & Mystics. Editado por Rachel Thomas y Sam Thorne. Dublin: Irish Museum of Modern Art, 2017.
  • Turner, Victor. From Ritual to Theatre. The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
  • Venzi, Fabio. Freemasonry: The Esoteric Tradition. Addlestone: Lewis Masonic, 2016.
  • Vidal, César. Los masones. Barcelona: Planeta, 2005.