La integración de la Pizarra digital Interactiva en el aula de música de primaria para el cambio metodológico. Estudio de casos en la provincia de Segovia

  1. Monreal-Guerrero, Inés María 1
  2. Berrón-Ruiz, Elena 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Transformar

ISSN: 2735-6302

Year of publication: 2021

Issue Title: Revista Transformar septiembre 2021

Volume: 2

Issue: 3

Pages: 5-12

Type: Article

More publications in: Transformar

Abstract

The technological society in which we live requires the adaptation of different sectors that influence it. We will focus on the educational sector, and specifically on how the Interactive Whiteboard, used as the main techno-educational tool, can facilitate the change to constructivism in the primary music classroom. Training in multiple literacy and the pedagogical and methodological mastery of the tool will be key to be able to move from behaviourism to constructivism in the music classroom. The research was carried out through a qualitative methodology, case study, with a specialist music teacher from a rural centre in the province of Segovia as the main informant.

Bibliographic References

  • Arnal, J., Rincón, D. y Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
  • Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa.
  • Marrero, J.J. (2011). Las tecnologías de la información y de la comunicación en los centros educativos para mejorar la comunicación y promover aprendizajes excelentes. En Aparici, R; García, A.; Gutiérrez, A. (Coords.) Educación Mediática & competencia digi-tal. La cultura de la participación. Segovia: E.U. de Magisterio de Segovia (UVA).
  • Monreal, I. (2012). El papel de la PDI para el cambio en el paradigma educativo. En Alonso, C. y Gallego, D. (Coords.) XVII Congreso Internacional de Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: Tecnologías emergentes. UNED: Madrid.
  • Ovelar, R., Benito, M. y Romo, J. (2009). Nativos musicales y aprendizaje. Icono 14. 12.
  • Oblinger, D. y Oblinger, J. (Eds). (2005). Educating the Net Generation. Educause.
  • Pablos, J. (2009). Tecnología educativa. La formación de profesorado en la era de Internet. Má-laga: Aljibe.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants. MCB University Press. 9 (5).