El cineclub de Salamanca tras las Conversaciones (1955-1963) Divulgador de un nuevo cine español

  1. Herrería Bolado, Manuel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Secuencias: Revista de historia del cine

ISSN: 1134-6795

Year of publication: 2024

Issue: 58

Pages: 57-78

Type: Article

DOI: 10.15366/SECUENCIAS2024.058.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Secuencias: Revista de historia del cine

Abstract

The quantitative, but also qualitative explosion that Spanish film clubs experienced during the 1950s and 1960s, invites us to pay attention to the involvement of the University Film Club of the SEU of Salamanca (CUSS) as one of the nerve centres for the attention and diffusion of the New Spanish Cinema (NCE). After the departure of Basilio Martín Patino from the direction of the film club, there were some years ?a consequence of the student revolts of February 1956? in which excessive police control of youth initiatives almost put an end to the adventure. However, José Luis Hernández Marcos, director since October 1955, combined and took advantage of his position as director of the National Federation of Film Clubs (FNC), organising cycles and courses that showcased and supported the cinema of a generation that had just graduated from the Institute of Cinematographic Research and Experiences (IIEC). This article will focus on two of the events that most represented that trend: the II University Film Studies Course, in 1960 and the II Spanish Film Encounter, in 1963. It will also be seen how, since the film club, they have been losing that interest ?which had been rooted since 1953? for linking film culture to the University. The special bulletins they produced for these encounters, together with the epistolary documentation kept in the Provincial Historical Archive of Salamanca (AHPSa), form the documentary basis on which this study is based.

Bibliographic References

  • FERNÁNDEZ SANTOS, Jesús, «Cabeza rapada» (Revista Española, n.º 1, junio de 1953), p. 57-59.
  • FRANCIA, Ignacio, «El cine en la etapa de Franco. Las Conversaciones Cinematográfi-cas de Salamanca como revulsivo organizado ante el Sistema» (Revista de História das Ideias, n.º 18, 1996), pp. 131-148.
  • ?, Salamanca de cine. (Salamanca, Caja Duero, 2008), p. 482.
  • GONZÁLEZ EGIDO, Luciano, «Editorial» (Cinema Universitario, n.º 12, julio de 1960), p. 1.
  • ?, «El nuevo cine» (Cinema Universitario, n.º 17, septiembre de 1962), p. 3.
  • ?, «La frontera del naturalismo. Notas sobre la preparación de El buen amor» (Cinema Universitario, n.º 18, diciembre de 1962), p. 25-27.
  • GRACIA, Jordi, La resistencia silenciosa. Fascismo y cultura en España (Barcelona, Anagrama, 2004).
  • GUBERN, Román, «La neopercepción de Val del Omar», en Gonzalo Sáenz de Buruaga (coord.), Ínsula Val del Omar: Visiones en su tiempo, descubrimientos actuales (Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas/ Semana de Cine Experimental, 1995), pp. 128-133.
  • ?, «El forcejeo entre censura y reformismo. ¿La primera apertura?», en Carlos Herede-ro y José E. Monterde (eds.), Los “Nuevos cines” en España: Ilusiones y desencan-tos de los años sesenta (Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Mu-ñoz Suay, 2003), pp. 69-78.
  • HERNÁNDEZ MARCOS, José Luis y BUTRÓN, Eduardo, Historia de los cineclubs en España (Madrid, Ministerio de Cultura, 1978).
  • HERNÁNDEZ MARCOS, José Luis, «Noticias del Cineclub» Cinema Universitario, n.º 12, julio de 1960), p. 85-88.
  • LOBO POZO, Pedro del, Universidad, cine y cultura: la apertura cultural de los años 50 en Salamanca (Tesina, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2001).
  • MONTERDE, José Enrique «La recepción del “nuevo cine”. El contexto crítico del NCE», en Carlos Heredero y José E. Monterde (eds.), Los “Nuevos cines” en España: Ilusiones y desencantos de los años sesenta (Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay, 2003), pp. 103-119.
  • NIETO FERRANDO, Jorge y COMPANY RAMÓN, Juan Miguel (coords.), Por un cine de lo real: cincuenta años después de las Conversaciones de Salamanca (Valencia, Ediciones de la Filmoteca, 2006).
  • PASCUAL, C., «Tres revistas españolas de cine» (Cinema Universitario, n.º 1, marzo de 1955), p. 64.
  • PÉREZ BOWIE, José Antonio, Materiales para un sueño. En torno a la recepción del cine en España, 1896-1936 (Salamanca, Librería Cervantes, 1996).
  • PÉREZ LOZANO, José María, «Un nuevo cine amateur español» (Arbor, n.º 148, 1 de abril de 1958), pp. 563-565.
  • RUIZ CARNICER, Miguel Ángel, El Sindicato Español Universitario (SEU), 1939-1965. La socialización política de la juventud universitaria en el franquismo (Madrid, Siglo Veintiuno de España, 1996).
  • RIAMBAU, Esteve, «La legislación que hizo posible el NCE: Entrevista con José María García Escudero», en Carlos Heredero y José E. Monterde (eds.), Los “Nuevos cines” en España: Ilusiones y desencantos de los años sesenta (Valencia, Institut Valencià de Cine-matografia Ricardo Muñoz Suay, 2003), pp. 53-68.
  • SANTOS FONTENLA, César, «Reunión en Salamanca: X aniversario del cine-club» (Nuestro Cine, n.º 18, marzo de 1963), pp.18-19.
  • SANZ FERRERUELA, Fernando y LÁZARO SEBASTIÁN, Francisco, «La época de Goya y lo goyesco a través del documental de arte español durante el franquismo», en Joaquín Cánovas y José J. Aliaga (eds.), El documental de arte en España (Madrid, Akal, 2022), p. 37.
  • TORNERO, Angélica, «Enfoques de la recepción en estudios de cine y literatura» (Inven-tio, n.º 6 (12), septiembre de 2010), pp. 79-86.
  • TRANCHE, Rafael, Más allá de la pantalla. Vórtice Val del Omar (Granada, Publica-ciones Diputación de Granada, 2020).
  • UTRERA, Rafael, Escritores y cinema en España: un acercamiento histórico (Madrid, Ediciones JC, 1985).