Representación de la vejez en la televisión españolalos personajes mayores de 65 años en la televisión en abierto y en plataformas

  1. María Marcos Ramos 1
  2. Teresa Martín García 1
  3. Beatriz González de Garay Domínguez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Signo y pensamiento

ISSN: 0120-4823

Year of publication: 2023

Volume: 42

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Signo y pensamiento

Abstract

The increase in the percentage of the population over 65 years old in Spain does not seem to correspond to the presence of characters over 65 years old in fiction series. This research analyzes the representation of this group in audiovisual fiction broadcast on general television and audiovisual platforms. Two subsamples of episodes of fiction series broadcasted on general television and on platforms were analyzed, totaling 2007 characters (n = 1238 and n = 770, respectively), using a quantitative methodology and the technique of content analysis. Among the results, it is worth noting that characters over 65 years of age are underrepresented, they talk less about certain topics than younger characters and there is a scarce representation of sexual diversity. Therefore, the representation of older characters in the series analyzed is inferior to the real data of the Spanish population, limited and stereotypical.

Bibliographic References

  • Aronoff, C. (1974). Old Age in Prime-time. Journal of Communication, 24(4), 86-87. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1974.tb00412.x
  • Atchley, R. y Barusch A. (2004). Social forces and aging: An introduction to social gerontology. Wadsworth; Thomson Learning.
  • Austrian, S. G. (2008). Developmental Theories Through the Life Cycle. Columbia University Press.
  • Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Ediciones Akal.
  • Barlovento Comunicación (2020). Análisis Televisivo Anual 2019. https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2019/12/analisis-televisivo-2019-BarloventoComunicacion-1.pdf
  • Bechdel, A. (1985). Dykes to Watch-Out For. Firebrand Books.
  • Bermejo, J. (2012). Los personajes y las series de ficción en la vida de los y las jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 96, 31-49.
  • Biscarrat, L. y Meléndez, N. (2014). De la exclusión a la heteronomía. Inmigrantes en la ficción televisiva Aída. Icono 14, 12(1), 319-346. https://doi.org/10.7195/ri14.v12i1.566
  • Cordero del Castillo, P. (2006). Situación social de las personas mayores en España. Humanismo y trabajo social, 5, 161-195.
  • Coronado, C. y Galán, E. (2015). ¿Tontas y locas?: género y movimientos sociales en la ficción televisiva sobre la transición española. Historia y Comunicación Social, 20(2), 327-343. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51387
  • Crespo, M. (2005). Mensajes y modelos televisivos para los adolescentes: estudio base para un análisis sistemático del contenido sexual de las series de televisión. Doxa Comunicación, 3, 187-214. https://doi.org/10.31921/doxacom.n3a11
  • Daalmans, S. y Odink, M. (2019). Stereotyped but Liked? A Content Analysis of the Presence and Stereotypical Portrayal of Minority Groups in Award-Winning Commercials. Communication Research Report, 36(3), 231-241. https://doi.org/10.1080/08824096.2019.1630605
  • De-Caso-Bausela, E., González de Garay, B. y Marcos-Ramos, M. (2020). Representación de género en las series generalistas de televisión españolas emitidas en prime time (2017-2018). El profesional de la Información, 29(2), 339-360. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.08
  • Eastman, J. K. y Iyer, R. (2004). The elderly’s uses and attitudes towards the Internet. Journal of consumer marketing, 21(3), 208-220. http://dx.doi.org/10.1108/07363760410534759
  • Federación Estatal de Lesbianas, Gais, Trans y Bisexuales (FELGTB). (2019). Informe 2019. Mayores LGTBI Historia, Lucha y Memoria. Autor. https://somoslgtb.files.wordpress.com/2019/12/informe_mayoreslgtbi.pdf
  • Figueras, M., Tortajada, I. y Araüna, N. (2014). La erótica del malote. Lecturas adolescentes de las series televisivas: atracción, deseo y relaciones sexuales afectivas. Revista de Estudios de Juventud, 106, 49-62.
  • Fisher, J. C. A. (1993). Framework for describing developmental change among older adults. Adult Education Quarterly, 43(2), 76-89. http://dx.doi.org/10.1177/0741713693043002002
  • Freixas, A. (1998). “La mires como la mires, no la verás”. El doble estándar del envejecimiento en la publicidad televisiva. Comunicación y Cultura, (3), 29-40.
  • Galán, H. (2006a). Construcción de género y ficción televisiva en España. Comunicar, 28, 229-236. https://bit.ly/3mtRt78
  • Galán, H. (2006b). La representación de los inmigrantes en la ficción televisiva en España. Propuesta para un análisis de contenido. El Comisario y Hospital Central. Revista Latina de Comunicación Social, 61, 96-105. https://doi.org/10.4185/RLCS-200608
  • García de Castro, M. (2008). Los movimientos de renovación en las series televisivas españolas. Comunicar. Revista Científicas Iberoamericana de Comunicación y Educación, (30), 147-153.
  • García Guillem, S. (2015). El otro en el espejo: “Amour” de Michael Haneke. Área abierta, 15(2), 19-34. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n2.45214
  • García, M. (2018). Mayores y diversidad sexual: entre la visibilidad y el derecho a la indiferencia. Revista Prisma Social, 21, 123-148. https://revistaprismasocial.es/article/view/2460
  • González de Garay, B., Marcos Ramos, M. y Portillo Delgado, C. (2019). Gender representation in Spanish prime-time TV series. Feminist Media Studies, 20(3), 414-433. https://doi.org/10.1080/14680777.2019.1593875
  • Hoppe, T., Tischer, U., Philippsen, C. y Hartmann-Tews, I. (2016). Presentation of age(ing) and elderly people in TV commercials. Z Gerontol Geriatr, 49(4), 317-326. https://doi.org/10.1007/s00391-015-0923-y
  • Kessler, E. M., Rakoczy, K. y Staudinger, U. M. (2004). The portrayal of older people in prime-time television series: the match with gerontological evidence. Ageing and Society, 24(4), 531-552. https://doi.org/10.1017/S0144686X04002338
  • Igartua Perosanz, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
  • Igartua Perosanz, J. J., Del Río, P., Álvarez, A., García, L. C., García, F. J., Garrachón, L., Pérez, D., Polo, J. y Yáñez, E. (1998). Indicadores culturales y construcción de estereotipos en filmes de ficción. Comunicación y Cultura, 5(6), 43-56. https://doi.org/10.1174/113839598322029032
  • Instituto de Mayores y Servicios Sociales (Imserso). (2003). Las personas mayores en España Informe 2002. Datos estadísticos estatales Subdirección General de Planificación, Ordenación y Evaluación. Autor. http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/imserso-informe-personas-mayores-vol1-2002.pdf
  • Instituto Nacional de Estadística (INE). (2020). Revisión del Padrón municipal 2019. Población por edad (año a año) y sexo. Autor.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE). (2021). El censo de 2021. https://www.ine.es/censos2021/censos2021_meta_menu.shtml
  • Lacalle, Ch. (2008). El discurso televisivo sobre la inmigración. Ficción y construcción de identidad. Omega.
  • Lee, B., Chen, Y. y Hewitt, L. (2011). Age differences in constraints encountered by seniors in their use of computers and the internet. Computers in Human Behavior, 27(3), 1231-1237. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.01.003
  • López, F. y Raya, I. (2019). Fernández-Valdes, y la producción femenina de series de televisión en España. Las chicas del cable como caso de estudio. Feminist Media Studies, 19(3), 1-15. https://doi.org/ff7k
  • Lovejoy, J., Watson, B. R., Lacy, S. y Riffe, D. (2016). Three decades of reliability in communication content analyses: Reporting of reliability statistics and coefficient levels in three top journals. Journalism & Mass Communication Quarterly, 93(4), 1135-1159. https://doi.org/10.1177%2F1077699016644558
  • Mancebo-Aracil, J. F. (2014). Mayores, publicidad y medios de comunicación: una revisión teórica. Historia y Comunicación Social, 19, 573-588. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45050
  • Mancebo-Aracil, J. F. y Ramos-Soler, I. (2015). Las personas mayores en la ficción televisiva: el caso de Hospital Central. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 31(6), 1006-1021.
  • Marcos-Ramos, M. (2014). La imagen de los inmigrantes en la ficción televisiva de prime time. Análisis y recomendaciones para los profesionales. Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Marcos-Ramos, M., González De Garay, B. y Portillo, C. (2019). La representación de la inmigración en la ficción serial española contemporánea de prime time. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 285-307. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1331
  • Marcos-Ramos, M., Igartua, J., Frutos, F., Barrios, I., Ortega, F. y Piñeiro, V. (2014). La representación de los personajes inmigrantes en los programas de ficción. Vivat Academia, (127), 43-71. https://doi.org/10.15178/va.2014.127.43-71
  • Marcos-Ramos, M., González de Garay, B. y Arcila, C. (2020). Grupos minoritarios en la ficción televisiva española: análisis de contenido y percepciones ciudadanas para la creación de un índice de diversidad. Cuadernos.info, 46, 307-341. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1739
  • Marcos-Ramos, M. y González De Garay, B. (2019). La caracterización psico-social de los inmigrantes en las series de televisión españolas de prime time (2016-2017). Communication and Society, 32(4), 1-15. https://doi.org/10.15581/003.32.4.1-15
  • Masanet, M. J., Medina, P. y Ferrés, J. (2012). Representación mediática de la sexualidad en la ficción seriada dirigida a los jóvenes: estudios de caso de Los protegidos y Física o Química. Comunicación, 10, 1537-1548.
  • Mastro, D. y Greenberg, B. (2000). The portrayal of racial minorities on prime time television. Journal of broadcasting and electronic media, 44(4), 690-703. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4404_10
  • Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa Comunicación, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7
  • Miller, D., Leyell, T. y Mazachek, J. (2004). Stereotypes of the elderly in US television commercials from the 1950s to the 1990s. International Journal of Aging & Human Development, 58(4), 315-340. https://doi.org/10.2190/N1R6-7Q5Y-2N7Q-8NM1
  • Mouzo, J. (6 de marzo de 2020). Las mujeres viven más pero pasan 20 años con mala salud. El País. https://elpais.com/espana/catalunya/2020-03-06/las-mujeres-viven-mas-pero-pasan-20-anos-con-mala-salud.html
  • Neuendorf, K. A., Gore, T. D., Dalessanddro, A., Janstova, P. y Snyder-Suhy, S. (2010). Shaken and Stirred: A Content Analysis of Women´s Portrayals in James Bond Films. Sex Roles, 62, 747-761. https://doi.org/10.1007/s11199-009-9644-2
  • Northcott, H. C. (1975). Too young, too old- Age in the world of TV. The Gerontologist, 15(2), 184-186. https://doi.org/10.1093/geront/15.2.184
  • Potter, W. J. y Warren, R. (1998). Humor as camouflage of televised violence. Journal of Communication, 48(2), 40-57. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1998.tb02747.x
  • Persaud, S., Grauerholz, L. y Koontz, A. (2017). Gendered Representations and Portrayals in Technology Advertisements: Exploring Variations by Age. Race and Ethnicity, 35, 137-152. https://doi.org/10.1007/s12147-017-9191-z
  • Pochintesta, P. (2012). De cuerpos envejecidos: un estudio de caso desde el discurso publicitario. Pensar la Publicidad, 6(1), 163-181. https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2012.v6.n1.38661
  • Ramírez, M. (2020). Mujer, edad e invisibilidad en los anuncios televisivos en Puerto Rico. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, 145, 89-106. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i145.4263
  • Ramos-Soler, I. y Carretón-Ballester, M. (2012). Presencia y representación de las personas mayores en publicidad televisiva. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 47(2), 55-61. https://doi.org/10.1016/j.regg.2011.11.010
  • Rey, A. (2010, septiembre 9). Chicas de oro y caspa. El Mundo. https://www.elmundo.es/blogs/elmundo/asesinoenserie/2010/09/09/chicas-de-oro-y-caspa.html
  • Romero-Rodríguez, L. M., De Casas Moreno, P. y Torres Toukoumidis, A. (2015). Estereotipos, tópicos y lenguaje de la programación sensacionalista en la televisión: programa «Corazón» de TVE. Alteridad, 10(1), 31-43. https://doi.org/10.17163/alt.v10n1.2015.03
  • Schaie, K. W. (2012). Developmental influences on adult intelligence: The Seattle longitudinal study. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780195386134.001.0001
  • Signorelli, N. (2004). Aging on TV: Messages relating to gender, race and occupation in prime-time. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48, 279-301. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4802_7
  • Signorelli, N. y Bacue, A. (1999). Recognition and respect: A content analysis of prime-time television characters across three decades. Sex Roles, 40, 527-544. https://doi.org/10.1023/A:1018883912900
  • Smith, S. L., Pieper, K., Choueiti, M., Tofan, A., Depauw, A. M. y Case, A. (2017). Seniors on the small screen: aging in popular television content. Media, Diversity and Social Change Initiative. http://assets.uscannenberg.org/docs/Seniors_on_the_Small_Screen-Dr_Stacy_L_Smith_9-12-17.pdf
  • Umphrey, D. y Robinson, T. (2007). Negative stereotypes underlying other-person perceptions of the elderly. Educational Gerontology, 33(4), 309-326. https://doi.org/10.1080/03601270701198885
  • Valls-Fernández, F. y Martínez-Vicente, J. M. (2007). Gender Stereotypes in Spanish Television Commercials. Sex Roles. A Journal of Research, 56(9-10), 691-699. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s11199-007-9208-2
  • Whitford, M. (1998). Market in motion. Hotel and motel management, 213(7), 41-43.