Un ejemplar propio: el Marinero en tierra habitado por María Teresa León

  1. Irene García Chacón
Revista:
Rassegna iberistica

ISSN: 0392-4777

Año de publicación: 2024

Número: 121

Páginas: 27-45

Tipo: Artículo

DOI: 10.30687/RI/2037-6588/2024/22/002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Rassegna iberistica

Resumen

This article examines the visual and material aspects present in a book that, due to a series of interventions, becomes a unique work. In the 1930s Rafael Alberti (1902‑1999) illustrated a copy of the first edition of Marinero en tierra (1925) as a gift for María Teresa León (1903‑1988). She made her own marks in the book during her lifetime, converting it into her own space. This intimate space is transformed into a cultural crucible where creative complicities and historical realities, such as the Spanish Civil War, exile, and refuge, are summarized. The volume, by the will of the gift giver and the gift receiver, is no longer another printed copy of an important book, but is instead a living work with new and different connotations. Through this article, one reflects upon the book as an object and the value of drawings in books.

Referencias bibliográficas

  • Alberti, A. (2009). La arboleda compartida. Madrid: Sur Editores.
  • Alberti, R. (1925). Marinero en tierra. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Alberti, R. (1975). La arboleda perdida. Libro I y II de memorias. Barcelona: Seix Barral.
  • Alberti, R. (2002). Marinero en tierra. Ed. facsímil. Madrid: Visor.
  • Alberti, R. (2006). Obra completa. Poesía III. Ed. de J. Siles. Barcelona: Seix Barral.
  • Bernárdez Sanchís, C. (2001). «Consideraciones sobre el dibujo en el arte español del siglo XX». Cabañas Bravo, M. (ed.), El arte español del siglo XX: su perspectiva al final del milenio. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 429-41.
  • Benjamin, W. (2015). Desembalo mi biblioteca. El arte de coleccionar. Trad. de F. Ortega. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta.
  • Edwards, E. (2009). «Photographs as Objects of Memory». Candlin, F.; Guins, R. (eds), The Object Reader. London: Routledge, 231-42.
  • Ferris, J.L. (2017). Palabras contra el olvido. Vida y obra de María Teresa León (1903-1988). Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
  • García Chacón, I. (2017). «No tener las manos quietas: reflexiones sobre la au- tonomía del arte a través de algunos dibujos de las vanguardias en soportes no hegemónicos». Zúñiga, J.F. (ed.), Autonomía y valor del arte. Granada: Comares, 291-305.
  • García Chacón, I. (2020). «Mil palabras valen más con una imagen: la colaboración textual-plástica de María Teresa León y Rafael Alberti en Rosa-Fría, patinadora de la Luna (1934)». Delrue, E. (ed.), La narrativa española y las artes visuales (1916-1935). París: Indigo & Côté-femmes éditions, 159-73.
  • Genette, G. (2001). Umbrales. Trad. de S. Lage. México: Siglo Veintiuno Editores. Jiménez Gómez, H. (2010). Alberti y García Lorca. La difícil compañía. Madrid: Renacimiento.
  • Labanyi, J. (2010). «Doing Things: Emotion, Affect, and Materiality». Journal of Spanish Cultural Studies, 11(3-4), 223-33. https://doi.org/10.1080/14 636204.2010.538244.
  • León, M.T. (1999). Memoria de la melancolía. Ed. de G. Torres Nebrera. Madrid: Castalia.
  • Mandingora Llavata, M.L. (2000). Conservar las escrituras privadas, configurar identidades. Valencia: Universitat de València.
  • Marchamalo, J. (2009). Dedicatorias. Un siglo de libros dedicados. Madrid: Gremio Madrileño de Libreros de Viejo.
  • Moliner, M. (2007). Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos.
  • R.M. (1930). «María Teresa León». La Gaceta Literaria, 86, 12.
  • Pérez, C. (ed.) (2003). Entre el clavel y la espada. Rafael Alberti en su siglo. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.
  • Vicente, P. (2013). «Apuntes a un álbum de familia». Vicente, P. (ed.), Álbum de familia: (re)presentación, (re)creción e (in)materialidad de las fotografías familiares. Madrid: Diputación Provincial de Huesca, 11-19.