Magic Lantern Slides in Spain:A Case Study for Media Archaeology

  1. Frutos, Francisco Javier 1
  2. López, Carmen 1
  3. Cerezo, Marta 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Year of publication: 2019

Issue Title: Media Archaeology II / Digital Humanities II

Issue: 23

Pages: 30-39

Type: Article

DOI: 10.7238/A.V0I23.3188 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Abstract

Over the 19th and 20th Centuries, sessions that combined the image projection, text recitals and the performance of musical compositions gained significant cultural relevance in Spain. To achieve this, these sessions used a new device referred to by various names, including fantascope, megascope, solar microscope and projection lantern. The term "magic lantern" was eventually coined and the device became synonymous with a very popular social medium. Despite the undoubted influence that this phenomenon had on contemporary Spain, academic studies on the magic lantern have always been scarce. Fortunately, over the last two decades, there has been a change of trend that has enhanced its cultural relevance, largely thanks to the renewal and boost given by media archaeology. In view of the growing scientific interest in a subject as broad as the magic lantern in Spain, after a brief introductory account of the history of the magic lantern in Spain, this article summarizes two studies of content analysis of magic lantern slides distributed throughout Spain’s heritage collections.

Bibliographic References

  • De Jovellanos, Gaspar Melchor. 1967. Espectáculos y diversiones públicas en España. Madrid: Biblioteca Anaya.
  • De la Cruz, Juana Inés. 2000. Poesía lírica. Madrid: Cátedra, Letras Hispánicas.
  • Druckrey, Timothy. 2006. «Futuros imaginarios… Historias imaginadas». La Puerta FBA.
  • Ebro, María Cruz. 1952. Memorias de una burgalesa. Burgos: Diputación de Burgos.
  • Feijoo y Montenegro, Benito Jerónimo. 1773. Teatro Crítico Universal. Madrid: D. J. Ibarra.
  • Frutos, Francisco Javier. 2008. “Las proyecciones audiovisuales mediante linterna mágica como objeto de estudio”. Trípodos. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, (23): 161-176.
  • Gómez Llueca, Federico. 1925. “Enseñanza de la Geología, Geografía Física y Cosmografía para alumnos entre once a diecisiete años”. En: Un ensayo pedagógico. El Instituto-Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid (organización, métodos, resultados), 164-192. Madrid: JAE.
  • Igartua, Juan José. 2006. Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
  • De Larra, Mariano José. 1832. “¿Quién es el público y dónde se encuentra?” El Pobrecito Hablador, 1-7. Madrid: 18-8-1832.
  • De Larra, Mariano José. 1833. “Varios caracteres”. La Revista Española, 13 de octubre de 1833.
  • Mieg, Juan. 1821. Noticias curiosas sobre el espectáculo de Mr. Robertson. Madrid: Imprenta del Censor.
  • Natale, Simon. 2012. “Understanding Media Archaeology”. Canadian Journal of Communication, 37(3).
  • Neuendorf, Kimberly. 2002. The Content Análisis Guidebook. Thousand Oaks, Londres, Nueva Delhi: Sage Publications.
  • Nollet, Jean Antoine. 1757. Lecciones de Physica Experimental. Madrid: Antonio Zacagnini.
  • Palacio Valdés, Armando. 1959. Obras. Madrid: Aguilar.
  • Piñuel, José Luis. 2002. «Epistemología, metodología y técnicas de Análisis de Contenido». Estudios de Sociolingüística, 3, 1: 1-42.
  • Valera, Juan. 2006. Morsamor. Madrid: Linkgua digital.
  • Vygotski, Lev S. 1991. Obras Escogidas, Vol. I. Problemas teóricos y metodológicos de la psicología, A. Álvarez y P. del Río (eds.): 257- 416. Madrid: Visor.
  • Zielinski, Siegfried. 2008. Deep Time of the Media: Towards an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Mean. Massachusetts: MIT Press.