La autorregulación emocional y la comprensión lectora en la era digital

  1. CEBALLOS-MARÓN, Natalia Andrea
  2. SEVILLA-VALLEJO, Santiago
Revue:
UCV - HACER: Revista de Investigación y Cultura

ISSN: 2414-8695 2305-8552

Année de publication: 2020

Volumen: 9

Número: 4

Pages: 65-76

Type: Article

DOI: 10.18050/UCV-HACER.V9I4.2644 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: UCV - HACER: Revista de Investigación y Cultura

Objectifs de Développement Durable

Résumé

It is of great importance to understand the necessity to promote emotional regulation in children in order to improve their reading comprehension. In the current health crisis, which is studied in relation to Argentina, emotional bonds and learning must be developed using the available digital tools. In this article, we will address the importance of self-regulation in school-age children and reading comprehension, from the perspective of educational technologies. The objective is to demonstrate how to achieve an effective connection between emotional and cognitive processes in the educational environment. Data are presented on an investigation carried out in the province of Córdoba, Argentina, and on two tools that emerged from it: digitized TIRC task to measure cognitive reevaluation; and Narrative Action Reading Comprehension rubric (CLAN), which studies this competence by linguistic levels. Finally, some recommendations are described to take into account from the educators' perspective.Keywords: self-regulation, reading comprehension, digital age, education.

Références bibliographiques

  • Citas Álvarez, G. (2012). Entornos virtuales de aprendizaje y didáctica de la lengua: dos experiencias con integración de TIC para mejorar las habilidades de lectura y escritura de estudiantes preuniversitarios. Revista Q: Educación Comunicación Tecnología, 6(12), 4.
  • Andrés, M. L., Castañeiras, C. E., & Richaud, M. C. (2014). Relaciones entre la personalidad y el bienestar emocional en niños. EL rol de la regulación emocional. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 8(2), 217-226.
  • Andrés M. L., Catañeiras, C., Stelzer, F., Canet Juric, L. y Introzzi, I. (2016). Excecutuve funcions and Cognitive Reappraisal ability the relationsship in children. Psicología desde el Caribe, 33 (2), 169- 198.
  • Andrés, M. L., Stelzera, F. Vernucci, S., Canet Juric, L., Gallir, J. I., y Navarro Guzmán, J. L. (2017). Emotion regulation and academic skills: Relationship in children aged 9 to 11. Suma Psicología, 24 (2), 79-86.
  • Azorín, Constanza, Otto, Natalia, Solari, Estefanía Taravini, Magdalena (2017). La rúbrica como instrumento para evaluar estrategias de lectura y comprensión lectora. Jornada de Intercambio y Actualización en Enseñanza de Lenguas Extranjeras para nivel inicial, primario, secundario y superior, pp. 94-100.
  • Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Evolutiva, 21(1), 7-43.
  • Cárdenas, I. R., Zermeño, M. G., & Tijerina, F. A. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Educación y tecnología, (3), 190-206. http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/134
  • Ceballos-Marón, N.A., Sevilla-Vallejo, S. (2020). El Efecto del Aislamiento Social por el Covid-19 en la Conciencia Emocional y en la Comprensión Lectora. Estudio sobre la Incidencia en Alumnos con Trastornos de Aprendizaje y Menor Acceso a las Nuevas Tecnologías. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-13.
  • Eisenberg, N., Hofer, C., & Vaughan, J. (2007). Effortful control and its socioemotional consequences. . Handbook of emotion regulation, 2, 287-288.
  • Elosúa, M. R., & García, E. G. (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar. Madrid: Narcea.
  • Fernández-Ureña, M. T., Sevilla-Vallejo, S. (2020). Mejora de la comunicación oral en el aula de 4º de ESO a través de las TIC. Recuperado de: https://www.academia.edu/42700386/Mejora_de_la_comunicaci%C3%B3n_oral_en_el_aula_de_4o_de_ESO_a_trav%C3%A9s_de_las_TIC
  • Finquelievich, S. (2000). Educar en Argentina de la era digital. Kairos, 7. Recuperado de: https://www.revistakairos.org/educar-en-la-argentina-de-la-era-digital/
  • García-Cano, M., Buenestado, M., Gutiérrez, P., López, M., y Naranjo Graziano, P., Reavis, R., Keane, S. y Calkins, S. (2007). El papel de la regulación de la emoción en el éxito académico temprano de niños. Revista de psicología escolar, 45, 3-19. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.002
  • Garnesfki,N., Rieffe, C., Jellesma, F., Terwogt M., M., & Kaaij V. (2007). Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9.11 years- old children. European Child and adolescent psychiatry 16(1),1.
  • Graziano, P., Reavis, R., Keane, S. y Calkins, S. (2007). El papel de la regulación de la emoción en el éxito académico temprano de niños. Revista de psicología escolar, 3-19. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.002
  • Gross, J.J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An interrogative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.
  • Guzmán, C., Quezada, A., Durán, M., y Caro, A. (2019). La diversidad cultural en la universidad Autónoma de Nayarit. Revista ULU, 1, 71–78.
  • Jhon, O. & Gross, J.J. (2007). Individual differences in emotion regulation. In J.J. Gross (Ed). Hadbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
  • Lewin, L. (2016). “El aula afectiva”. Claves para el manejo eficaz del aula en un entorno afectivo y efectivo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Santillana.
  • Nikolajeva, M. (2016). Recent trends in children's literature research: Return to the body. International research in children`s literature, 9(2), 132- 145.
  • Páez, D., Fernández, L. Campos, M., Zubieta, E. & Casullo, M. M. (2006). Apego seguro, vínculos parentales, clima familiar e inteligencia emocional: socialización, regulación y bienestar. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 329-341.
  • Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search of definition. In Nathan A. Fox, (Ed.), The Development of Emotion Regulation: Biological and behavioral Aspects. Monographs of Society of Research of Child Development, 59, 25 - 52.
  • Sánchez-Morillas, C. M., & Sevilla-Vallejo, S. (2019). El cuento en lengua materna como elemento facilitador. Aula De Encuentro, 21(2), 59- 78. https://doi.org/10.17561/ae.v21.n2.3
  • Sevilla-Vallejo, S. (2012). Taller de escritura de cuentos. Didáctica. Lengua y Literatura 24, pp. 467-494. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2012.v24.39936
  • Sevilla-Vallejo, S. (2017). Why should teachers tells stories at class? Narration for Educative and Identity Purposes. Javier F. García, Teresa de León y Eduardo Orozco (eds.), Las tecnologías de la información y comunicación para la innovación y el desarrollo (pp. 287-308). Madrid: Alexandria Library.
  • Sevilla-Vallejo, S. (2018a). El valor de la narración: análisis teórico y valoración empírica de la escala Educación e Identidad Narrativa. María del Carmen Pérez-Fuentes, José Jesús Gázquez, María del Mar Molero, María del Mar Simón, Ana Belén Barragán África Martos, Maria Sisto (comps.). Variables Psicológicas y Educativas para la intervención en el ámbito escolar. Volumen III (pp. 175-183). Almería: Asunivep.
  • Sevilla-Vallejo, S. (2018b). La aventura interminable. Algunas claves sobre la motivación y los procesos de lectura. Revista Cálamo FASPE, 66, 1-6.
  • Sevilla-Vallejo, S. (2019a). El pensamiento narrativo aplicado al conocimiento y a la identidad. Análisis de los resultados de la escala de Educación e Identidad Narrativa en estudiantes de España, Corea del Sur y Ecuador. Aula De Encuentro, 21(2), 27-58. https://doi.org/10.17561/ae.v21.n2.2
  • Sevilla-Vallejo, S. (2019b). La lectura viva. Criterios psicológicos y didácticos para fomentar el descubrimiento en los textos. María Isabel de Vicente- Yagüe y Elena Jiménez Pérez (eds.). Investigación e innovación en educación literaria (pp. 241-250). Madrid: Síntesis.
  • Sevilla-Vallejo, S., Marón-Ceballos, N.A. (2020). Theoretical and Applied Study of the Psychological and Educational Effects of Lockdown in Primary School Students in Argentina. Social Sciences & Humanities Open 2, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100039