La evaluación formativa en la enseñanza universitariaun estudio comparativo entre los estudiantes de dos asignaturas de educación musical de la Facultad de Educación de Segovia

  1. Monreal Guerrero, Inés María 1
  2. Cortón de las Heras, María de la O 1
  3. Carabias Galindo, David 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: Autumn (July-December)

Número: 15

Pàgines: 38-45

Tipus: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.15.4169 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: @tic. revista d'innovació educativa

Resum

Dins dels profunds canvis que l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) ha generat a les universitats, aquest article se centra en els que afecten els sistemes d'avaluació. Presenta dues experiències de bones pràctiques d'avaluació formativa i compartida en la formació inicial dels mestres en Educació Primària i Infantil, implementades en dues assignatures vinculades amb l'educació musical. Amb això es pretén millorar els aprenentatges i els processos d'ensenyament-aprenentatge propis d'un sistema d'avaluació d'acord amb els plantejaments del procés de convergència cap a l'EEES. . La metodologia quantitativa emprada s'ha basat en un qüestionari, els resultats obtinguts mostren les valoracions positives dels estudiants universitaris quan en la seva formació inicial s'introdueixen sistemes d'avaluació formativa i compartida, així com metodologies d'aprenentatge cooperatiu, amb la finalitat de fomentar l'adquisició i desenvolupament de competències docents pròpies del títol.

Referències bibliogràfiques

  • Benito, Ána y Agueda Cruz (2005). Nuevas claves para la Docencia Universitaria. Madrid: Narcea.
  • Brown, Sally y Angela Glasner, ed. (2003). Evaluar en la Universidad. Madrid: Narcea.
  • Biggs, John (2004). Calidad de aprendizaje universitario. Madrid: Narcea. Impreso.
  • Boud, David (1999). Avoiding the traps: seeking good practice in the use of self-assessment and reflection in professional courses. Social Work Education, 18, 2, pp.121 – 132. http://dx.doi.org/10.1080/02615479911220131
  • Boud, David y Nancy Falchikov (1989). Quantitative studies of self-assessment in higher education: a critical analysis of findings. Higher Education, 18, 5, pp. 529 – 549. http://dx.doi.org/10.1007/bf00138746
  • Bretones, Antonio (2006). La participación del alumnado en la evaluación de sus aprendizajes. Kikiriki, 65: 6-15.
  • Cacheiro González, Mª Luisa (2011). Diseño de webs educativas como estrategia de innovación docente del proceso de enseñanza-aprendizaje. Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Díaz, Vidal (2002). Técnicas de Análisis Multivariante para Investigación Social y Comercial. Madrid: Ra-Ma.
  • Díaz, Maravillas y Riaño, Elena (2007). Creatividad en educación musical. Santander.
  • Falchikov, Nancy y David Boud (1989). Student sel-assessment in higher Education: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 59, 4, pp. 395 – 430. http://dx.doi.org/10.3102/00346543059004395
  • Fraile, Antonio y Pablo Víctor Cornejo (2012). La evaluación formativa en la enseñanza universitaria: una experiencia de innovación educativa con estudiantes de Educación Física. REVALUE Revista de Evaluación Educativa, 1, 2. Fecha de consulta: 17.09.2014. http://revalue.mx/revista/index.php/revalue/issue/current.
  • Hamodi, Carolina (2014). La evaluación formativa y compartida en educación superior: un estudio de casos. Tesis doctoral inédita. Universidad de Valladolid.
  • Jarauta, Beatriz y Francisco Imbernón (Coords.) (2012). Pensando en el futuro de la educación. Una nueva escuela para el siglo XXII. Barcelona: Graó.
  • Lladó, Dora, Sánchez, Luis y Navarro, Marco (2013). Competencias profesionales y empleabilidad en el contexto de la flexibilidad laboral. Estados Unidos.
  • López Pastor, Víctor Manuel (coord.) (2009). La evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria. Madrid: Narcea. http://dx.doi.org/10.1080/14703297.2010.543768
  • López, Víctor Manuel (2012). Evaluación formativa y compartida en la Universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psychology, Society, & Education 4. 1, pp. 117-130. Fecha de consulta: 27.08.2014.http://www.psye.org/articulos.php?id=86.
  • López Pastor, Víctor Manuel, Marta González, M. y José Juan Barba (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Tándem, 17, pp. 21 – 37.
  • López, Víctor Manuel, Cristina Vallés y Roberto Monjas (2009). La evaluación formativa en el proceso de convergencia hacia el Espacio Europeo de Educación Superior. Segovia: Escuela Universitaria de Magisterio de Segovia. Universidad de Valladolid.
  • López‐Pastor, Victor M.; Javier Castejón, Alvaro Sicilia‐Camacho, Vicente Navarro‐Adelantado, Graham Webb (2011). The process of creating a cross-university network for formative and shared assessment in Higher Education in Spain and its potential applications. Innovations in Education and Teaching Internacional, 48, 1: 79-90.
  • Medina, Antonio (2011). Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Orden Hoz de la, Arturo (1989). Investigación cuantitativa y medida en educación. Bordón. Revista de pedagogía, 41, 2.
  • Pérez, Ángel, José Antonio Julián Clemente, Víctor Manuel López Pastor (2009). Evaluación formativa y compartida en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Evaluación formativa y Compartida en Educación Superior. Madrid: Narcea, 19-43.
  • Segers, Mien y Filip Dochy (1996). The use of performance indicators for quality assurance in higher education .Studies in Educational Evaluation, 22, 2, pp. 115 – 139. http://dx.doi.org/10.1016/0191-491X(96)00007-7
  • Valle, Silvia (2000). La combinación de estrategias cuantitativas y cualitativas en la investigación educativa: Reflexiones a partir de tres estudios. Revista electrónica de investigación educativa, 3.