Los títulos de crédito como patrimonio fílmico.De documento informativo a obra plástica
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 2172-0150
Argitalpen urtea: 2019
Zenbakia: 18
Orrialdeak: 13-36
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía
Laburpena
During the first decades of Cinema History, before the electronic character generators were invented, title sequences were drawn in paper, filmed and manually edited in the movies. One of the many anonymous members of the technical team, usually skilled in the craft of design, was put in charge of drawing the signs, the textual and graphic symbols with whom the film story begun. The vast majority of those papers has been lost, but there are still examples that allow us to study how credit titles were made before the electronic and digital systems irrupted in the cinematographic industry. This article analyzes the physical, functional and symbolic role of these documents based on the study of a collection of signs and credit titles that are preserved in the Spanish Film Library and that have been catalogued by the author of this contribution. These papers include title sequences designed by Ramón de Baños and Manuel Hernández Sanjuán, two important filmmakers in the History of Spanish Cinema.
Erreferentzia bibliografikoak
- Allison, D. (2002). Promises in the Dark. Opening Title Sequences in American Feature Films of the Sound Period. Norwich: University of East Anglia, Phd Thesis. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.247223
- Allison, D. (2006). Novelty Title Sequences and Self-Reflexivity in Classical Hollywood Cinema. Screening the Past, 20. http://tlweb.latrobe.edu.au/humanities/screeningthepast/20/noveltytitle-sequences.html
- Allison, D. (2015). Film Title Sequences and Widescreen Aesthetics. Film International, 13 (4), 6-19.
- Allison, D. (2011). Beyond Saul Bass. A Century of American Film Title Sequences. Film International, January 30th 2011. http://filmint.nu/?p=202
- Aran, I.Z. (2011). Investigation of Title Sequences, which is one of the elements that Enhance Film Narrative. En Zhou, Q.Y., 2011 International Conference on Applied Social Science, vol II, 117-121. Changsha, Peoples R. China: Hong Kong University of Science & Technology
- Bass, J. & Kirkham, P. (2011). Saul Bass. A Life in Film and Design. London, Laurence King Publishing.
- Blancas Álvarez, S. (2002). El diseño gráfico y el cine: secuencias de títulos diseñados por Saul Bass 1954-1995. Granada: Universidad de Granada.
- Blancas Álvarez, S. (2016). Animando los títulos cinematográficos: de los pioneros a Saul Bass. Con A de Animación, 6, 118-134. https://doi.org/10.4995/caa.2016.4800
- Bordwell, D., Staiger, J. & Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Barcelona, Paidós.
- Braha, Y. y Byrne, B. (2013). A brief history of title sequences. En Creative Motion Graphic Titling for Film, Video and the Web. London: Focal Press.
- Cabero, J.A. (1949). Historia de la Cinematografía Española. Once Jornadas: 1896-1948. Madrid, Gráficas Cinema.
- Cardona, R. (1999). Instalación y equipamiento de los primeros laboratorios cinematográficos españoles. Archivos de la Filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen, 32, 58-65.
- Cerdá, M. (2008). Arqueología industrial. Valencia, Universitat de València.
- Barcelona, Generalitat de Catalunya – Departament de Cultura. Gamonal Arroyo, R. (2005). Títulos de crédito. Píldoras creativas del diseño gráfico en el cine. Icono14. Revista científica de comunicación y tecnologías emergentes, 3 (2), 43-67. https://doi.org/10.7195/ri14.v3i2.418
- Gamonal Arroyo, R. (2005). Títulos de crédito. Píldoras creativas del diseño gráfico en el cine. Icono14. Revista científica de comunicación y tecnologías emergentes, 3 (2), 43-67. https://doi.org/10.7195/ri14.v3i2.418
- García Maroto, E. (1988). Aventuras y desventuras del cine español. Barcelona, Plaza y Janés.
- González-Monaj, R. (2016). Pablo Núñez. Los créditos de la imaginación. Con A de Animación, 6, 30-41. https://doi.org/10.4995/caa.2016.4787
- Horak, J.C. (2014). Saul Bass. Anatomy of Film Design. Lexington, University Press of Kentucky.
- Klecker, C. (2015). The other kind of film frames: a research report on paratexts in film. World and Image, 31 (4), 402-413. https://doi.org/10.1080/02666286.2015.1053035
- Llorens, A. & Uris, P. (2001). Miles de metros: a propósito de Pablo Núñez. Huesca: Festival de Cine de Huesca.
- López, J. (1960). Cine documental español. Madrid, Ediciones Rialp. Noordegraaf, J.; Saba, C.G.; Le Maître, B; Hediger V. (eds). (2013). Preserving and Editing Media Art. Challenges and Perspectives. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Parikka, Jussi (2012). What is Media Archaeology. Malden: Polity Press.
- Ramírez Barredo, B. (2016). Los títulos de crédito. Marca de las películas.
- Rey, E. (2016). Los títulos de crédito como marco de la obra fílmica. 1958-1969. Tesis Doctoral. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. https://www.tdx.cat/handle/10803/350566
- Sánchez, M.B. (2017). Ramón de Baños y la versión española de los títulos de crédito de “La corona de hierro” (1941), de Alessandro Blasetti. V Congreso Internacional de Historia y Cine: escenarios del cine histórico. Madrid, Universidad Carlos III. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/24818
- Solana, G. & Boneu, A. (2007). Uncredited. Diseño gráfico y títulos de crédito. Barcelona, Index Books.
- Solana, G. & Boneu, A. (2016). Secuencias de títulos de animación en series de ficción. Un paisaje general. Con A de Animación, 6, 96-102. https://doi.org/10.4995/caa.2016.4798
- Stanizek, G. (2009). Reading the Title Sequence. Cinema Journal, 48, nº4, pp.44-58. https://muse.jhu.edu/article/317402
- Truffaut, F. (2010). El cine según Hitchcock. Madrid, Alianza Editorial.
- Tylski, A. (2008). Le générique de cinéma. Histoire et fonctions d’un fragment hybride. Toulouse, Presses Universitaires du Mirail.
- Zons, A. (2015) Projecting the Title. World and Image, 31 (4), 442-449.https://doi.org/10.1080/02666286.2015.1053038