Desarrollo de competencias en docencia online y semipresencial en la formación en fundamentos en educación física
- Cañadas, Laura 1
- Lobo de Diego, Félix Enrique
-
1
Universidad Autónoma de Madrid
info
ISSN: 2340-6720
Año de publicación: 2021
Título del ejemplar: Competencias docentes, digitalización e inclusión: Claves para alcanzar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 en tiempos de pandemia.
Número: 14
Páginas: 57-70
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE)
Resumen
This research aims to (i) analyze the grade of development of teaching competences of Early Childhood and Primary Education Degree students after the implementation of didactics proposals in virtual and blended learning formats; and (ii) analyze whether there are differences in the grade of development of those competences depending on if the subject has been taught in online or blended learning format. A quasi-experimental design with pre and post-test has been followed. One hundred and three students participated in two subjects of basic foundations of physical education in a Double Degree in Early Childhood Education and in Primary Education Degree in two Spanish universities. Two scales were used to determine the self-perception of generic competences, generic teaching competences and specific teaching competences. The results have shown that after the development of training subjects in the foundations of Physical Education in online and blended learning formats, improve 9 generic competences out of 14, improve 8 generic teaching competences out of 17 and improve 14 specific teaching competences out of 14. Regarding the second objective, it was found that the fact of developing teaching in one or the other modality affects the development of a reduced number of competences (7 out of 45).
Referencias bibliográficas
- Almonacid-Fierro, A., Feu, S. & Vizuete Carrizosa, M. (2018). Validación de un cuestionario para medir el conocimiento didáctico del contenido en el profesorado de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 132-137. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58590
- Campos, M. C., Ries, F. y Del Castillo, O. (2011). Análisis de las competencias adquiridas y utilizadas por los egresados maestros en Educación Física. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(24), 216-229. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02405
- Cañadas, L., Santos-Pastor, M. y Castejón, J. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Relación con los instrumentos de evaluación. Estudios Pedagógicos, 44, 111–126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111
- Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Retos. 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812
- Cañadas, L., Santos-Pastor, M.L. y Ruíz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e03, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982
- Carrillo, C. y Flores, M. A. (2020) COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices, European Journal of Teacher Education, 43(4), 466-487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
- del Valle, S., De la Vega, R. y Rodríguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 507-526. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007
- Flores, M. A. (2020). Preparing Teachers to Teach in Complex Settings: Opportunities for Professional Learning and Development. European Journal of Teacher Education, 43(3), 297–300. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1771895
- Flores, M. A., y Gago, M. (2020). Teacher Education in Times of COVID-19 Pandemic in Portugal: National, Institutional and Pedagogical Responses. Journal of Education for Teaching, 46(4), 507-516. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1799709
- Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V. y Carter-Tuhillier, B. (2018). Efectos de la Aplicación de un Sistema de Evaluación Formativa en la Autopercepción de Competencias Adquiridas en Formación Inicial del Profesorado. Estudios Pedagógicos, 44, 55–77. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200055
- Gallardo-Fuentes, F.J., López-Pastor, V.M. y Cartier-Thuillier, B.I. (2020). Ventajas e Inconvenientes de la Evaluación Formativa, y su Influencia en la Autopercepción de Competencias en alumnado de Formación Inicial del Profesorado en Educación Física, Retos, 38, 417-424. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75540
- González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Final Report. Phase One. Universidad de Deusto.
- Hortigüela, D., Palacios, A. y López-Pastor, V. M. (2018). The impact of formative and shared or co-assessment on the acquisition of transversal competences in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 933-945. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1530341
- K?rba? S. (2020). The Views of Physical Education and Sports Teaching Instructors on Education in the COVID-19 Period. Journal of Education and Learning; 9(6), 196-205. https://doi.org/10.5539/jel.v9n6p196
- López-Varas, F. (2015). Relaciones entre competencias, inteligencia y rendimiento académico en alumnos de Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte [Tesis doctoral]. Universidad Europea de Madrid. http://hdl.handle.net/11268/4359
- Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4621
- O’Brien, W., Adamakis, M., O’ Brien, N., Onofre, M., Martins, J., Dania, A., Makopoulou, K., Herold, F., Ng, K y Costa, J. (2020). Implications for European Physical Education Teacher Education during the COVID-19 pandemic: a cross-institutional SWOT analysis, European Journal of Teacher Education, 43(4), 503-522. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1823963
- Palacios-Picos, A., López-Pastor, V., y Fraile-Aranda, A. (2019). Cuestionario de percepción de competencias docentes de educación física. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, 19(75), 445 - 461. https://doi.org/10.15366/rimcafd2019.75.005
- Panadero, E., Broadbent, J., Boud, D. y Lodge, J. M. (2018). Using formative assessment to influence self- and co-regulated learning: the role of evaluative judgement. European Journal of Psychology of Education, 34, 535-557. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0407-8
- Pazo, C. I. y Tejada, J. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 5-8.
- Rodríguez-Gómez, I., del Valle, S. y de la Vega, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 383-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609
- Romero-Martín, M. R., Castejón-Oliva, F. J., López-Pastor, V. M. y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 52, 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
- Salcines, I., González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Martínez-Mínguez, L. (2018). Validación de la Escala de Autopercepción de Competencias Transversales y Profesionales de Estudiantes de Educación Superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 31-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7989
- Tul, M., Leskosek, B. y Kovac, M. (2019). The professional competences of physical education teachers from north-eastern Italy. CEPS Journal, 9(1), 103-120. http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.662
- Villardón-Gallego, L. (2015). Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea.