Propuesta didáctica para integrar literatura y pervivenciaMedea y Antígona toman la pantalla

  1. Eveling Garzón Fontalvo 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Estudios clásicos

ISSN: 0014-1453

Ano de publicación: 2021

Número: 159

Páxinas: 129-147

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Estudios clásicos

Resumo

This paper presents a didactic proposal to address jointly the teaching of Greek tragedy and of the reception of two classical heroines in the cinema: Medea and Antigone. More precisely, the proposal suggests starting off by reading Euripides’ Medea, which, together with a series of driving questions, will be useful to analyze how the myth is reflected in the film adaptations Medea (Pasolini 1969) and Así es la vida… (Ripstein 2010), based on Euripides’ and Seneca’s Medeas, respectively. After that, in order to ensure the understanding and comprehension of the subject of Greek tragedy, a group project is proposed aimed to make students work together on creating a trailer based on a current reinterpretation of Sophocles’ Antigone.

Referencias bibliográficas

  • Alamillo, A. (1981) Sófocles: Tragedias, Madrid, Editorial Gredos.
  • Ambrós, A. & Breu, R. (2007) Cine y educación: el cine en el aula de primaria y secundaria, Barcelona, Graó.
  • Deraspe, S. (2019) (directora) Antigone [cinta cinematográfica], Canadá, Corporation ACPV.
  • Fernández, E. (2017) Medeas de cine: del texto teatral a la representación fílmica, tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • Hainsworth, J. B. (1991) The Idea of Epic, Berkeley, University of California Press.
  • Harmer, N. y Stokes, A. (2014) The benefits and challenges of project-based learning: A review of the literature, Pedagogic Research Institute and Observatory, Plymouth University, URL: https://www.plymouth.ac.uk/uploads/production/document/path/5/5857/PedRIO_Paper_6.pdf {10/05/2021}
  • Harwell, S. (1997) «Project-based learning», en Blank, W. E. & Harwell, S. (eds.) Promising practices for connecting high school to the real world, Tampa, University of South Florida, 23-28.
  • Larmer, J. & Mergendoller, J. R. (2010) «The Main Course, Not Dessert. How Are Students Reaching 21st Century Goals? With 21st Century Project Based Learning», Buck Institute for Education, URL: https://my.pblworks.org/resource/document/main_course_not_dessert {01/05/2021}
  • Larmer, J. & Mergendoller, J. R. (2012) «8 Essentials for Project-Based Learning», Buck Institute for Education, URL: https://my.pblworks.org/resource/document/8_essentials_for_project_based_learning {01/05/2021}
  • Larmer, J., Mergendoller, J. R. & Boss, S. (2015) Setting the standars for project based learning. A proven approach to rigorous classroom instruction, Alexandria, ASCD.
  • Lillo, F. (1994) El cine de romanos y su aplicación didáctica, Madrid, Ediciones Clásicas.
  • MacKinnon, K. (1986) Greek tragedy into film, Londres/Sídney, Croom Helm.
  • McDonald, M. (1983) Euripides in cinema: The Heart made visible, Filadelfia, Centrum Philadelphia.
  • Medina, A. & López Férez, J. A. (1983) Eurípides: Tragedias I, Madrid, Editorial Gredos.
  • Pasolini, P. (1969) (director) Medea [cinta cinematográfica], Italia/Francia/Alemania, San Marco, Les Films Number One y Janus Film und Fernsehen.
  • Pérez de Albéniz, A., Fonseca, E., & Lucas, B. (2021) (coords.) Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos. Claves para su implementación, La Rioja, Universidad de La Rioja.
  • RD (1105/2014) «Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato», Boletín Oficial del Estado, 03/01/2015.3, 169-546.
  • Ripstein, A. (2000) (director) Así es la vida…. [cinta cinematográfica], México/España/Francia, Filmania, Wanda Visión S.A. y Gardenia producciones.
  • Von Trier, L. (1988) (director) Medea [cinta cinematográfica], Dinamarca, Danmarks Radio.
  • Winkler, M. (20012) (ed.) Classical Myth and Culture in the Cinema, Oxford, Oxford University Press.