Reflexiones y ejercicios estéticos en torno a la visualización y dinamización de fotografías:la creación de recuerdos visuales a partir de imágenes fotográficas

  1. Domínguez Burrieza, Francisco Javier 1
  2. Cano de Gardoqui García, José Luis 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2022

Issue Title: Recuerdos visuales fotográficos

Issue: 25

Pages: 177-192

Type: Article

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

We start from the idea that the photographic image connects objective reality and the subjective world. This idea has been extensively elaborated in the field of the Theories of Photography and Cinematography, such as Siegfried Kracauer, Edgar Morin, Roland Barthes and other authors, as well as in some of the experiences of the film director Agnès Varda. Thus, through the application of various mental and technical devices –smartphone cameras–we proposed and carried out a sequence of practical experiments in relation to the reading, observation and dynamisation of some of the author's photographs.The results yield interesting insights into the emergence of new personal and narrative interpretations, beyond the reality captured objectively and mechanically by the camera.These results take the form of various audiovisual pieces, one of which is included here. The latter constitute in themselves new creations and aesthetic attitudes which, despite being related, are situated on the margins of the original work.

Bibliographic References

  • Ackermann, E., y Wodiczko, K. (1999). In conversation. Thresholds, 19, 57-63. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/43876052 DOI: https://doi.org/10.1162/thld_a_00487
  • Aumont, J. (1992). La imagen. Paidós.
  • Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós.
  • Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
  • Berger, John y Mohr, J. (1982). Another way or telling. Pantheon.
  • Bordieu, P. (2003). Un arte medio. Gustavo Gili.
  • Casetti, F. (1994). Teorías del Cine. Cátedra.
  • Clemmen, Y. W. A. (1997). Anny Duperey: The silence of photography. Romanic Review, 88(4), 591-605.
  • Conde, A. (2008). La precisión de la nada (reflexiones sobre Blow Up). Cuadernos de Filología Italiana, 15, 157-179. Recuperado de https://bit.ly/3vYW5Ku
  • Decock, J. (1993). Entretien avec Agnès Varda sur Jacquot de Nantes. The French Review, 66(6), 947-958. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/397507
  • Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la representación a la Recepción. Paidós.
  • Dufrenne, M. (1982). Fenomenología de la experiencia estética. Fernando Torres.
  • Espinosa, O. (2011). La infancia del cine, una revisión de la teoría cinematográfica de Siegfried Kracacuer. Historia y grafía, 36, 41-77. https://doi.org/10.48102/hyg.vi36.319
  • Fiedler, J., y Feierabend, P. (2000). Bauhaus. Konemann.
  • Kracauer, S. (1989). Teoría del cine. La redención de la realidad física. Paidós.
  • Krauss, R. (1984). A note on Photography and the Simulacral. October, 31, 49-68. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/778356 DOI: https://doi.org/10.2307/778356
  • Krauss, R. (2002). Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Gustavo Gili.
  • Laplantine, F. (2007). Penser en images. Ethnologie française, 37(1), 47-56. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/40991023 DOI: https://doi.org/10.3917/ethn.071.0047
  • Lenzi, T. (2009). La fotografía contemporánea como dispositivo discursivo y/o narrativo. Revista Digital do LAV, 2(3), 121-146. Recuperado de https://bit.ly/3tN5aU7
  • Moholy-Nagy, L. (1947a). The new Vision and Abstract of an Artist. Wittenborn.
  • Moholy-Nagy, L. (1947b). Vision in motion. Theobold.
  • Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Paidós.
  • Negreiro, T. (2016). Ulisses (1982) e a fotografia no cinema de Agnès Varda. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 14, 1-18. Recuperado de https://bit.ly/3hVQSLp
  • Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
  • Stam, R. (2000). Film theory: an introduction. Blackwell Publishers.
  • Vásquez, A. (2011). El ensayo fotográfico, otra manera de narrar. Quórum Académico, 8(16), 301-314. Recuperado de https://bit.ly/3J1HFNb
  • Viñuela, E. (2010). Del texto escrito al lenguaje audiovisual: la construcción de la Historia a través de historias en Smoke. Revista F@aro, 12, pp. 1-11. Recuperado de https://bit.ly/37412qU