Miguel de Molina y Esta es mi vida (1952): Queerness, transnacionalidad y censura entre España y Argentina

  1. Santiago Lomas Martínez 12
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Studies in Spanish & Latin American Cinemas

ISSN: 2050-4837 2050-4845

Year of publication: 2020

Volume: 17

Issue: 1

Pages: 3-30

Type: Article

DOI: 10.1386/SLAC_00009_1 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Studies in Spanish & Latin American Cinemas

Abstract

Miguel de Molina, pioneer copla singer in Spain, ended up exiled in Argentine after the Spanish Civil War. There he would be the protagonist of Esta es mi vida/This Is My Life (1952), a film focused in his stardom, which has never been studied in depth. This article will try to accomplish this task, contextualizing it in a historical period of intense cinematographic dialogues among Argentina and Spain, in industrial, cultural and political terms; analysing the multiple narrative and aesthetic forms in which queerness is present in the film; and showing, by means of research in historical archives, that the film was distributed in Spain. Moreover, it will analyse the difficult relationship of the film with Spanish censorship and will evince that the commercialized version of the film that has appeared in recent years is a restoration of the version approved by Spanish censorship.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • (2004–05), Trabajos y Comunicaciones, pp. 217
  • (1987), The American Film Musical
  • (1999), Jaime Chávarri: vivir rodando
  • (1951), Me casé con una estrella
  • (1992), La política administrativa en el cine español y su vertiente censora, Tesis doctoral
  • (1977), Gays and Film, pp. 40
  • (1950a), A La Habana me voy
  • (1950b), Buenos Aires a la vista
  • (1950c), El seductor
  • (1951), Una cubana en España
  • (2012), El cine español. Una historia cultural
  • (1972), Ways of Seeing
  • (1956), Luces de candilejas
  • (1989), Las cosas del querer
  • (2012), Secuencias: Revista de historia del cine, 35, pp. 59
  • (1955), ABC
  • (1993), Making Things Perfectly Queer: Interpreting Mass Culture
  • (2000), Flaming Classics: Queering the Film Canon
  • (2005), La nueva memoria: Historia(s) del cine español (1939-2000), pp. 332
  • (2012)
  • (2000), Cine argentino: industria y clasicismo (1933–1956)
  • (1951), Locuras, tiros y mambos
  • (2009), Miguel de Molina. Arte y provocación, pp. 161
  • (2013), Por un cine patrio: cultura cinematográfica y nacionalismo español (1926–1936)
  • (2007), Diálogos gays, lesbianos, queer, pp. 51
  • (1981), Aspectos jurídicos de la censura cinematográfica en España, con especial referencia al periodo 1936-1977
  • (1936), Alhambra
  • (1976), Cine español en el exilio (1936–1939)
  • (1980), La censura: función política y ordenamiento jurídico bajo el franquismo, 1936-1975
  • (1997), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, pp. 223
  • (2012), How to Be Gay
  • (1955), La Vanguardia
  • (1996), Diccionario de psicoanálisis
  • (1997), Everynight Life: Culture and Dance in Latin/o America, pp. 310, 10.1215/9780822396673-012
  • (2017), De puertas para dentro: disidencia sexual y disconformidad de género en la tradición flamenca
  • (2017), Pantallas transnacionales. El cine argentino y mexicano del periodo clásico
  • (2009), Miguel de Molina. Arte y provocación, pp. 77
  • (2017), Violetas de España. Gays y lesbianas en el cine de Franco
  • (2008), Otras historias de amor: gays, lesbianas y travestis en el cine argentino
  • ([1999] 2002), Para entendernos: diccionario de cultura homosexual, gay y lésbica
  • (2004), De Sodoma a Chueca: una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX
  • (1998), Botín de guerra. Autobiografía
  • (1999), Revista Iberoamericana, LXV, pp. 267
  • (1951), Café cantante
  • ([1995] 2009), Historia del cine español, pp. 181
  • (1975), Screen, 16, pp. 6, 10.1093/screen/16.3.6
  • (1946), La maja de los cantares
  • (1947), Lo que fue de la Dolores
  • (1948), The Red Shoes
  • (1954), Casada y señorita
  • (1955), Requiebro
  • (1997), Escritos sobre escritos, ciudades bajo ciudades, pp. 275
  • (1994), Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media
  • (1952), Esta es mi vida
  • (2020), Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 17, pp. 3, 10.1386/slac_00009_1