Lope más allá de Lopeen los preliminares de libros ajenos

  1. Alejandro García-Reidy 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Anuario Lope de Vega: Texto, literatura, cultura

ISSN: 2014-8860

Year of publication: 2024

Issue Title: Prácticas editoriales y sociabilidad literaria en torno a Lope de Vega / La alquimia de un mundo inventado: mixturas literarias en tiempos de Lope

Issue: 30

Pages: 281-311

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ANUARIOLOPEDEVEGA.511 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario Lope de Vega: Texto, literatura, cultura

Abstract

This paper focuses on the texts by Lope de Vega that were published as preliminary paratexts in books by other authors. In the first part of the paper, I examine the role that this group of around eighty poems and texts in prose played in Lope’s wider literary production, and how they were used as a way of self-promotion. In the second part of the paper, I analyze several specific aspects of how these (para)texts were created: some of the ways in which they were written; the main topoi that were used; the authorial displacements that we can detect; and the presence of themes that are more specific to Lope’s literary work.

Bibliographic References

  • Alvar, Manuel, «Cinco papeletas bibliográficas sobre Lope de Vega», Revista de Filología Española, XLVI (1963), pp. 451-458.
  • Arredondo, María Soledad, Pierre Civil y Michel Moner, eds., Paratextos en la literatura española (siglos XV-XVIII), Casa de Velázquez, Madrid, 2009.
  • Bègue, Alain, «Introducción», en La poesía epidíctica del Siglo de Oro y sus antecedentes. I. Versos de elogio, ed. A. Bègue, Academia del Hispanismo, Vigo, 2013, pp. 11-18.
  • Birke, Dorothee, y Birte Christ, «Paratext and Digitized Narrative: Mapping the Field», Narrative, 21 (2013), pp. 65-87.
  • Carreño, Antonio, El romancero lírico de Lope de Vega, Gredos, Madrid, 1979.
  • Dadson, Trevor J., «Cómo se hacía un soneto en el Siglo de Oro: el caso de “Amor, la red de amor, digo que es hecha”», en Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO) (Alcalá de Henares, 22-27 de julio de 1996), coords. M.C. García de Enterría y A. Cordón Mesa, Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares, 1998, vol. I, pp. 509-524.
  • Daza Somoano, Juan Manuel, «Lope, Góngora, Jáuregui y los preliminares del Orfeo de Montalbán (con la polémica gongorina de fondo)», en Compostella aurea. Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro (Santiago de Compostela 7-11 de julio de 2008), coords. A. Azaustre y S. Fernández Mosquera, Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2008, vol. I, pp. 245-251.
  • Duncan, Dennis, y Adam Smyth, eds., Book Parts, Oxford University Press, Oxford, 2019.
  • Entrambasaguas, Joaquín de, «Un códice de Lope de Vega autógrafo y desconocido», Revista de Literatura, XXXVIII (1970), pp. 5-117.
  • Galhegos, Manoel de, Templo da Memoria, Lourenço Craesbeeck, Lisboa, 1635.
  • García de la Concha, Víctor, Carlos Domínguez Cintas y Abraham Madroñal Durán, eds., Lope de Vega, Códice Durán-Masaveu: cuaderno autógrafo, Fundación María Cristina Masaveu Peterson, Oviedo, 2011.
  • Faria e Sousa, Manuel de, Lusíadas de Luis de Camoens, príncipe de los poetas de España, Juan Sánchez, Madrid, 1639.
  • Fernández de Avellaneda, Alonso, El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, ed. L. Gómez Canseco, Biblioteca Nueva, Madrid, 2000.
  • Foucault, Michel, «What is an Author?», en Modernism and Its Discontents, eds. J.L. Marsh y J.D. Caputo, Fordham University Press, New York, 1992, pp. 299-314.
  • García-Reidy, Alejandro, «Dinámicas y retóricas de la sociabilidad literaria en los volúmenes-homenaje al escritor fallecido», en Ámbitos artísticos y literarios de sociabilidad en los Siglos de Oro, eds. A. Ulla Lorenzo y E. Martínez Carro, Reichenberger, Kassel, 2020, pp. 217-238.
  • Genette, Gérard, Paratexts: Thresholds of Interpretation, Cambridge University Press, Cambridge, 1997.
  • Hazañas y la Rúa, Joaquín, Biografía del poeta sevillano Rodrigo Fernández de Ribera y juicio de sus principales obras, Carlos de Torres y Daza, Sevilla, 1889.
  • Inamoto, Kenji, «¿Cervantes escribió un soneto laudatorio para La Dragontea de Lope de Vega?», en Cervantes en Italia: Actas del X Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, Academia de España, Roma, 27-29 septiembre 2001, coord. A. Villar Lecumberri, Asociación de Cervantistas, Palma de Mallorca, 2001, pp. 207-211.
  • Isla, José Francisco de, Fray Gerundio de Campazas, ed. E. Rodríguez Cepeda, Cátedra, Madrid, 1995.
  • López Lorenzo, Cipriano, Lope de Vega como escritor cortesano: “La Filomena” (1621) y “La Circe” (1624) a estudio, tesis doctoral, Université de Neuchâtel, Neuchâtel, 2022.
  • Lucero Sánchez, Ernesto, «La dedicatoria de la Filosofía cortesana de Alonso de Barros a Mateo Vázquez de Lecca», Libros de la Corte, 18 (2019a), pp. 33-53.
  • Lucero Sánchez, Ernesto, «La dedicatoria de los Proverbios morales de Alonso de Barros a García de Loaysa Girón», Creneida: Anuario de Literaturas Hispánicas, 7 (2019b), pp. 101-120.
  • Luján Atienza, Ángel Luis, «Pragmática de la lírica: el acto comunicativo de la alabanza en la poesía española del Renacimiento», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 12-13 (2003), pp. 253-270.
  • Marín Cepeda, Patricia, Cervantes y la corte de Felipe II. Escritores en el entorno de Ascanio Colonna (1560-1608), Polifemo, Madrid, 2015.
  • Menéndez Pidal, Ramón, La lengua castellana del siglo XVII, Espasa Calpe, Madrid, 1991.
  • Moll, Jaime, «El libro, entorno del texto», en Le livre et l’édition dans le monde hispanique XVIe.-XXe. siècles: Practiques et discours paratextuels, eds. M. Moner y M. Lafon, Centre d’études et de recherches hispaniques de l’Université Stendhal, Grenoble, 1992, pp. 9-19.
  • Moner, Michel, «El paratexto: ¿para qué?», en Paratextos en la literatura española (siglos XV-XVIII), eds. M.S. Arredondo, P. Civil y M. Moner, Casa de Velázquez, Madrid, 2009, pp. xi-xviii.
  • Moner, Michel, y Michel Lafon, eds., Le livre et l’édition dans le monde hispanique. XVIe-XXe siècles. Pratiques et discours paratextuels, Université Stendhal, Grenoble, 1992.
  • Núñez Rivera, Valentín, «Un último testimonio del desengaño de senectute: Lope en la biografía de Faria e Sousa (con Camões al fondo)», Criticón, CXXXIV (2018), pp. 141-157.
  • Osuna, Inmaculada, «Sociabilidad literaria e imprenta: academias poéticas madrileñas publicadas entre 1661 y 1663», Arte Nuevo. Revista de estudios áureos, 6 (2019), pp. 241-269.
  • Pérez de Montalbán, Juan, Para todos, ed. E. Di Pastena, Edizioni ETS, Pisa, 2001.
  • Profeti, Maria Grazia, «Los “últimos versos” de Lope de Vega», en En buena compañía: estudios en honor de Luciano García Lorenzo, eds. J. Álvarez Barrientos, O. Cornago Bernal, A. Madroñal Durán y C. Menéndez Onrubia, CSIC, Madrid, 2009, pp. 557-564.
  • Readioff, Corrina, «Recent approaches to paratext studies in eighteenth-century literature», Literature Compass, 18 (2021), pp. 1-13.
  • Reyes Peña, Mercedes de los, «Lope de Vega y el mecenazgo a través de las dedicatorias de las Partes XIII a XX de sus comedias», Atalanta. Revista de las Letras Barrocas, 7 (2019), pp. 137-166.
  • Rodríguez, Juan Carlos, El escritor que compró su propio libro: para leer “El Quijote”, Mondadori, Barcelona, 2003.
  • Ruiz Pérez, Pedro, La rúbrica del poeta: la expresión de la autoconciencia poética de Boscán a Góngora, Universidad de Valladolid, Valladolid, 2009.
  • Ruokkeinen, Sirkku, y Aino Liira, «Material Approaches to Exploring the Borders of Paratext», Textual Cultures, 11 (2017 [2019]), pp. 106-129.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, Lope pintado por sí mismo. Mito e imagen del autor en la poesía de Lope de Vega Carpio, Tamesis, Woodbridge, 2006.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, Lope de Vega: el verso y la vida, Cátedra, Madrid, 2018.
  • Sánchez Laílla, Luis, «“Oh estudio liberal, discreto amigo”. Lope y la apología del sabio», Anuario Lope de Vega, XIV (2008), pp. 291-342.
  • Sherman, William H., «The beginning of ‘The End’: terminal paratext and the birth of print culture», en Renaissance Paratexts, eds. H. Smith y L. Wilson, Cambridge University Press, Cambridge, 2011, pp. 65-87.
  • Silva, Andie, The Brand of Print. Marketing Paratexts in the Early English Book Trade, Brill, Leiden-Boston, 2020.
  • Simón Díaz, José, Textos dispersos de autores españoles. 1, Impresos del Siglo de Oro, CSIC, Madrid, 1978.
  • Simón Díaz, José, El libro español antiguo: análisis de su estructura, Reichenberger, Kassel, 1983.
  • Smith, Helen, y Louise Wilson, eds., Renaissance Paratexts, Cambridge University Press, Cambridge, 2011.
  • Tautschnig, Irina, «Constructing Authority in the Paratext: The Poems to Johannes Hevelius’ Selenographia», Perspectives on science, 30 (2022), pp. 1005-1041.
  • Van Dam, Harm-Jan, «Poems on the Threshold: Neo-Latin carmina liminaria», en Acta Conventus Neo-Latini Monasteriensis, eds. A. Steiner-Weber y K.A.E. Enenkel, Brill, Leiden-Boston, 2015, pp. 50-81.
  • Varo Zafra, Juan, «Grupos tacitistas españoles del siglo XVI», Signa, 24 (2015), pp. 537-556.
  • Vega Carpio, Lope de, Cartas (1604-1633), ed. A. Carreño, Cátedra, Madrid, 2018.
  • Vega Carpio, Lope de, Códice Durán-Masaveu: cuaderno autógrafo, eds. V. García de la Concha, C. Domínguez Cintas y A. Madroñal Durán, Fundación María Cristina Masaveu Peterson, Oviedo, 2011.
  • Vega Carpio, Lope de, Colección de obras sueltas, así en prosa como en verso, de don Frey Lope de Vega Carpio del hábito de San Juan, ed. F. Cerdá y Rico, Antonio de Sancha, Madrid, 1776-1779, 21 vols.
  • Vega Carpio, Lope de, Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos, ed. I. Arellano, Reichenberger, Kassel, 2019.
  • Vega Carpio, Lope de, La vega del Parnaso, coord. F.B. Pedraza Jiménez, Instituto Almagro de Teatro Clásico-Universidad de Castilla La Mancha, Ciudad Real, 2015, 3 vols.
  • Wright, Elizabeth, Pilgrimage to Patronage. Lope de Vega and the Court of Philip III, 1598-1621, Bucknell University Press, Lewisburg, 2001.
  • Zamora Lucas, Florentino, Lope de Vega, censor de libros. Colección de aprobaciones, censuras, elogios y prólogos del Fénix, que se hallan en los preliminares de algunos libros de su tiempo, con notas biográficas de sus autores, Artes Gráficas Boscá, Larache, 1941.
  • Zamora Lucas, Florentino, Lope de Vega: poesías preliminares de libros, CSIC, Madrid, 1961.