Sentido numéricorelación de sus componentes desde el significado del número natural

  1. Jiménez-Rubiano, Luz 1
  2. Piñeiro, Juan Luis 2
  3. Ruiz-Hidalgo, Juan Francisco 1
  1. 1 Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Didáctica de la Matemática
  2. 2 Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Educación, Departamento de Educación Diferencial
Journal:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Year of publication: 2024

Issue: 31

Pages: 19-34

Type: Article

DOI: 10.30827/REUGRA.V31.30760 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

Introduction: The notion of number sense has been consolidated in the research literature on mathematics education and, since the publication of the LOMLOE, it is also a term of daily use among teachers. Number sence is described in various ways, but it is always expressed in terms of capabilities that people manifest when they have developed it. Method: In this paper, through the reading and analysis of the content of reference research on number sense, we establish a list of components of number sense. Results: Moreover, we complement the list with the description of the relationships that can be established between these components Conclusions: and with a possible hierarchical structure of development of capabilities specific to each component. This is an initial study, which will allow us to analyze how the relationships between the components of number sense change when we work with different number systems.

Bibliographic References

  • Almeida, R. y Bruno, A. (2014). Respuestas de estudiantes de secundaria a tareas de sentido numérico. En M. T. González, M. Codes, D. Arnau y T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 127-136). SEIEM.
  • Bütüner, S. Ö. (2018). Comparing the use of number sense strategies based on student achievement levels. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(6), 824-855. 10.1080/0020739X.2017.1410738
  • Castro, E. y Segovia, I. (2015). Sentido numérico. En L. Rico y P. Flores (coords.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en educación primaria (pp. 109-126). Ediciones Pirámide.
  • Castro, E. y Ruiz-Hidalgo, J. F. (2011). Aritmética de los números naturales. Estructura aditiva. En I. Segovia y L. Rico (coords.), Matemáticas para maestros de educación primaria (pp. 99-121). Ediciones Pirámide.
  • Cañadas, M. C. y Castro-Rodríguez, E. (2011). Aritmética de los números naturales. Estructura multiplicativa. En I. Segovia y L. Rico (coords.), Matemáticas para maestros de educación primaria (pp. 75-96). Ediciones Pirámide.
  • Chen, F., Yan, Y. y Xin, T. (2017). Developing a learning progression for number sense based on the rule space model in China. Educational Psychology, 37(2), 128-144.
  • Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.
  • García, M. T. y Adamuz, N. (2019). Del número al sentido numérico y de las cuentas al cálculo táctico: Fundamentos, recursos y actividades para iniciar el aprendizaje. Octaedro.
  • Greeno, J. G. (1991). Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for Research in Mathematics Education, 22(3), 170-218.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J. y Findell, B. (2001). Adding it up. Helping children learn mathematics. National Academy Press.
  • Krippendorp, K. (2004). Content Analysis: An introduction to Its methodology. CA: Sage
  • Llinares, S. (2001). El sentido numérico y la representación de los números naturales. En E. Castro. (Ed.), Didáctica de la Matemática en la Educación Primaria (pp. 151-175). Síntesis.
  • McIntosh, A., Reys, B. J. y Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-44.
  • NCTM. (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Resnick, L. B. (1989). Developing mathematical knowledge. American Psychologist, 44(2), 162.
  • Rico, L. (2001). Matemáticas en educación primaria. En E. Castro. (Ed.), Didáctica de las matemáticas en educación primaria (pp. 23-40). Síntesis.
  • Rico, L. (2016). Matemáticas y análisis didáctico. En L. Rico y A. Moreno (Ed.), Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria (pp.85-100). Pirámide.
  • Rico, L. y Díez. Á. (2011). Las matemáticas y el maestro de primaria. En I. Segovia y L. Rico (Coords.), Matemáticas para maestros de educación primaria (pp. 23-45). Ediciones Pirámide.
  • Rico, L., Marín. A., Lupiáñez, J. y Gómez, P. (2008). Planificación de las matemáticas escolares en secundaria. El caso de los números naturales. Suma. Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 58, 7-23.
  • Rico, L., Flores, P. y Ruiz-Hidalgo, J. F. (2015). Enseñanza de las matemáticas con sentido. UNO. Revista de didáctica de las matemáticas, 70, 48-54.
  • Ruiz-Hidalgo, J. F. (2016). Sentido y modos de uso de un concepto. En L. Rico y A. Moreno (Coords.), Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria (pp. 139-152). Ediciones Pirámide.
  • Ruiz-Hidalgo, J. F. y Flores, P. (2022). Sentido matemático escolar. En L. Blanco (Ed.), Aportaciones al desarrollo del currículo desde la investigación en educación matemática (pp. 55-77). Editorial Universidad de Granada.
  • Sierra, M., González-Astudillo, M.T. y López-Esteban, C. (1998). Funciones: traducción entre representaciones. Aula, 10. (pp. 89-104). Universidad de Salamanca.
  • Segovia, I. y Lupiañez, J. L (2011). Cálculo y estimación. En I. Segovia y L. Rico (coords.), Matemáticas para maestros de educación primaria (pp. 147-166). Ediciones Pirámide.
  • Sowder, J. T. (1992). Estimación y sentido numérico. En D. Grouws (Ed.), Manual de investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas (pp. 371-389). Macmillan.
  • Tsao, Y. y Lin, Y. (2012). Elementary school teachers’ understanding towards the related knowledge of number sense. US-China Education Review B, 12(6) 17-30.
  • Yang, D. C., y Wu, W. R. (2010). The study of number sense: Realistic activities integrated into third-grade math classes in Taiwan.  The Journal of Educational Research, 103(6), 379-392.
  • Rathgeb-Schnierer, E. y Green, M. G. (2019). Developing flexibility in mental calculation.  Educação & Realidade,  44 (Educ. Real., 2019 44(2)), e87978. https://doi. org/10.1590/2175-623687078