Enseñanza de la fonética y la fonología del español con juegosuna aplicación al aula universitaria

  1. Martín Echarri, Miguel 1
  2. Rafael Pontes Velasco 1
  3. Alonso Revuelta, Isabel 2
  4. Alicia Sainz Esteban 2
  5. Aurora Sainz Esteban 2
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Estudios de fonética experimental

ISSN: 2385-3573 1575-5533

Year of publication: 2024

Issue: 33

Pages: 191-211

Type: Article

More publications in: Estudios de fonética experimental

Abstract

Amb l’objectiu de validar la hipòtesi que alguns jocs poden resultar més eficaços que les pràctiques individuals corregides en grup, en els cursos 2021–22 i2022–23 vam dividiruna classe de l’assignatura Fonètica ifonologia espanyoles(del Grauen Espanyol: Llengua iLiteratura, de la Universidad de Bur-gos, Espanya) en dos grups homogenis peròaleatoris (5 a 7 membres cada un): l’experimental va prac-ticaramb activitats lúdiques; el control va analitzar perfils articulatoris amb el docent. Es van avaluar els coneixements previs, comparats amb els posteriors i amb els resultats d’una prova parcial i la nota final de l’assignatura. La satisfacció va ser sempre molt alta. Els resultats de les avaluacions donen suport a l’ús dels jocs, però no de manera sistemàtica.

Bibliographic References

  • Abdulmajed, H., Park, Y. S., & Tekian, A. (2015). Assessment of educational games for health professions: A systematic review of trends and outcomes. Medical Teacher, 37(sup1), S27–S32. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1006609
  • Alonso Vélez, Ó., Palacio López, S. M., Hernández Fernández, Y. L., Ortiz Rendón, P. A., & Gaviria Martínez, L. F. (2019). Aprendizaje basado en juegos formativos: Caso Universidad de Colombia. REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1–10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e12.2024
  • Appel, C. (2022). Hay premio: Enganchados a la gamificación en la clase de español. In F. Herrera & N. Sanz (Eds.), Innovación y creatividad en el aula de español. Nuevas formas de entender la enseñanza de la lengua (pp. 66–75). Difusión.
  • Batlle, J. (2022). Estas son las reglas: Juegos serios en la enseñanza de lenguas. In F. Herrera & N. Sanz (Eds.), Innovación y creatividad en el aula de español. Nuevas formas de entender la enseñanza de la lengua (pp. 76–83). Difusión.
  • Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres: La máscara y el vértigo. Fondo de Cultura Económica.
  • Ding, L. (2019). Applying gamifications to asynchronous online discussions: A mixed methods study. Computers in Human Behavior, 91, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.09.022
  • Huizinga, J. (2007). Homo ludens. Alianza.
  • Lamb, R. L., Anetta, L., Firestone, J., & Etopio, E. (2018). A meta-analysis with examination of moderators of student cognition, affect, and learning outcomes while using serious educational games, serious games, and simulations. Computers in Human Behavior, 80, 158–167. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.040
  • Lepper, M. R., & Cordova, D. I. (1992). A desire to be taught: Instructional consequences of intrinsic motivation. Motivation and Emotion, 16, 187–208. https://doi.org/10.1007/BF00991651
  • Lotman, Y. M. (1988). La estructura del texto artístico. Istmo.
  • Lovatto, M., Zanabria, C., Municoy, M. C., Alaniz, B., & Huespe, M. A. (2016). Juego, ingenio y emoción: Otra forma de aprender matemática. +E: Revista de Extensión Universitaria, 6, 336–343. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6362
  • Marín, I. (2018). ¿Jugamos? Cómo el aprendizaje lúdico puede transformar la educación. Paidós.
  • Martín Echarri, M. (2021). Juegos para la enseñanza de la fonética y la fonología del español. In A. García Roca (Ed.), Traducción, literatura y fenómenos lingüísticos en contextos plurilingües e interculturales (pp. 202–209). Comares.
  • Mavroudi, A., Almeida, T., Frennert, S., Laaksolahti, J., & Viberg, O. (2021). A card game for designing activities for technology-enhanced learning in higher education. Education and Information Technologies, 27, 2367–2383. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10668-z
  • Muñoz, C., Lira, B., Lizama, A., Valenzuela, J., & Sarlé, P. (2019). Motivación docente por el uso del juego como dispositivo para el aprendizaje. Interdisciplinaria, 36(2), 233–249. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.15
  • Oblinger, D. G. (2004). The Next Generation of Educational Engagement. Journal of Interactive Media in Education, 8(1), Art. 10. https://doi.org/10.5334/2004-8-oblinger
  • Parise, S., & Crosina, E. (2012). How a mobile social media game can enhance the educational experience. MERLOT: Journal of Online Learning and Teaching, 8(3), 209–222.
  • Payá Rico, A. (2012). Aprender deleitando: El juego infantil en la pedagogía española del siglo XX. Bordón: Revista de Pedagogía, 65(1), 37–46. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65102
  • Qian, M., & Clark, K. R. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50–58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023
  • Real Academia Española & Asociación de Academias de la Lengua Española (2011). Nueva gramática de la lengua española: Fonética y fonología. Espasa.
  • Vázquez Mariño, I. (2008). Aprendizaje lúdico: El juego en la clase de español: Una propuesta didáctica a partir de un trivial adaptado a la clase de ELE. Foro de Profesores de E/LE, 4, Art. 24. https://doi.org/10.7203/foroele.0.6553
  • Vigotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
  • Waiyakoon, S., Khlaisang, J., & Koraneekij, P. (2015). Development of an instructional learning object design model for tablets using game-based learning with scaffolding to enhance mathematical concepts for mathematic learning disability students. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 174, 1489–1496. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.779