El fracaso de la experiencia amorosa en Las distancias (Elena Trapé, 2018)

  1. Tecla González Hortigüela 1
  2. Manuel Canga Sosa 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

ISSN: 1885-3730

Year of publication: 2022

Issue: 33

Pages: 41-58

Type: Article

More publications in: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

Abstract

This article presents a textual analysis of the film Distances (Les distàncies, Elena Trapé 2018), a dramatic story that revolves around lack and loss, the passage of time, false hopes, and everything that breaks the human heart, dividing it and tearing it apart. Trapé’s film brings together a group of old university friends in Berlin to depict both the fragmentation of the social ties that once bound them and the failure of the romantic experience, a failure that may serve as evidence of the deterioration of the “matters of love” that characterises the contemporary era.

Bibliographic References

  • Arnheim, R. (1966). Toward a Psychology of Art:. Collected Essays. Berkeley: University of California Press.
  • Arnheim, R. (1980). Hacia una psicología del arte. Arte y entropía (Ensayo sobre el desorden y el orden). Madrid: Alianza.
  • Aumont, J. (1992). La imagen. Bloomington: Indiana University Press.
  • Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.
  • Brousse, M. H. (2020). Mujeres y discursos. Barcelona: Gredos.
  • Burch, N. (1987). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.
  • Freud, S. (1987a). Estudios sobre la histeria, Obras Completas, I. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Freud, S. (1987b). La interpretación de los sueños, Obras Completas, II. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Freud, S. (1987c). El poeta y los sueños diurnos, Obras Completas, IV. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Freud, S. (1987d). El Moisés de Miguel Ángel. Obras Completas, V. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • González Requena, J. (1996). El texto: tres registros y una dimensión. Trama y Fondo, 1, 3-32.
  • González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en Hollywood. Valladolid: Trama y Fondo/Ediciones Castilla.
  • Lacan, J. (1995). El Seminario 1, Los escritos técnicos de Freud. Barcelona: Paidós.
  • Lacan, J. (1999). El Seminario 5, Las formaciones del inconsciente. Barcelona: Paidós.
  • Lacan, J. (2014). El Seminario 6, El deseo y su interpretación. Barcelona: Paidós.
  • Lacan, J. (1992). El Seminario 7, La ética del psicoanálisis. Barcelona: Paidós.
  • Lacan, J. (2006). El Seminario 23, El sinthome. Barcelona: Paidós.
  • Martín Arias, L. (1997). El cine como experiencia estética. Valladolid: Caja España.
  • Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine 1-2. Barcelona: Paidós.
  • Metz, C. (2001). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.
  • Miller, J. A. (2002). De la naturaleza de los semblantes. Barcelona: Paidós.
  • Milner, J. C. (2020). Reflexiones sobre el movimiento Me Too y su filosofía, Ética & Cine, Vol. 10, nº 1, pp. 103-114
  • Soler, C. (2006). What Lacan Said about Women: A Psychoanalytic Study. New York: Other Press.
  • Soler, C. (2007). Discurso capitalista. En Los discursos de Lacan (pp. 135-151). Madrid: Colegio de Psicoanálisis de Madrid.
  • Soler, C. (2010). Lo que Lacan dijo de las mujeres. Buenos Aires: Paidós.